sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

פתח דבר : אופקים חדשים או אופקים חשוכים - על חשיבותו של חינוך לאמנות החינוך הוא אמצעי להתפתחות אתית של היחיד ושל החברה . התפתחותם האתית של יחידים מותנית ביכולתם לפתח חשיבה עצמאית , המיוסדת על מודעות עצמית וחברתית . האמנות פותחת ומפתחת מרחב של קשב , רגש , דמיון , מחשבה ועשייה ייחודיים , שחשובים לחיי האדם ותורמים להתפתחות רוחו . יש אפוא לחתור לכך שהחינוך לאמנות יהווה נדבך מרכזי בתהליך החינוך הבסיסי של כל ילד , מגן הילדים ועד בית -ספר התיכון , ושמגמות לאמנות יוכרו כמגמות חשובות וחיוניות להתפתחותם של חיי חברה ותרבות ראויים בישראל . במערכת החינוך הציבורית בישראל ובמקומות רבים בעולם המערבי מקצועות הלימוד שנחשבים כמקדמים תשואה כלכלית של היחיד ושל החברה זוכים לקדימות , עד כדי הזנחתם או אף הכחדתם של מקצועות שנדמים כלא מקדמים תכלית זו . היחיד נתפס כבורג במכונה הכלכלית , ומערכת החינוך נתפסת כפס יצור להכנתם של " ברגים " שיתאימו לצורכי השוק , יתר על כן היא מוערכת לפי מדד זה . לצורך כך אף פותחו מכשירי מדידה משוכללים , שבהם נבחן התלמיד מגיל צעיר מאוד . ערכו של התלמיד נקבע לפי הצלחתו במבחנים אלה . תהליך זה של דה - הומניזציה של היחיד ושל החברה גורר עמו תהליכים של התנוונות אתית של יחידים ושל וולגריזציה של החברה . כל אימת שאנו נבהלים מתוצאות תהליך זה , נזעקת מערכת החינוך להטיל מגבוה " שק של ערכים " על ראשי התלמידים , לפי טעמו המקרי של שר החינוך שנמצא באותה עת בעין הסערה . כך אנו מוסיפים חטא חינוכי על פשע חינוכי : לא רק שהמערכת החינוכית " מחפשת את המטבע מתחת לפנס " , כלומר מעדיפה לקדם רק מקצועות מדידים , אלא גם כשהיא נוכחת שתוצאותיו של חינוך מדיד בלבד מסוכנות לחברה היא מנסה לתקנו באופן פרדוקסלי באמצעות תכניות מדידות ל " חינוך לערכים " . היכולת לצאת ממעגל קסמים זה דורשת את ההכרה

הקיבוץ המאוחד

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help