sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

אפשר למצוא גם בספר הזה . אף שכל המאמרים בו נכתבו בתקופת זמן אחת , הם מציגים נתונים שונים באשר למספר המורים והתלמידים המתקשרים דרך רשת חברתית כלשהי . פער זה מבטא את מורכבות העיסוק בתחום , והוא נובע לדעתנו ממגוון סיבות טכנולוגיות ותרבותיות : א . קצב הדיפוזיה הטכנולוגית , כלומר האופן שבו אוכלוסיות שונות , במקרה זה מורים ובני נוער , מאמצות רשתות חברתיות ומתאימות אותן לצורכיהן . ב . שינויים טכנולוגיים בשדה המדיה , אשר גורמים להופעתן של רשתות חברתיות בזו אחר זו ולירידה בפופולריות של רשתות אחרות . דוגמאות עכשוויות לכך הן אפליקציות סלולריות כמו ווטסאפ ואינסטגרם , אשר הפחיתו את השימוש בפייסבוק בקרב בני נוער . ג . שינויים מוסדיים הנוגעים לנורמות שימוש ברשתות הראויות , כגון האיסור שהטיל משרד החינוך על תקשורת בין מורים לתלמידים וצמצום האיסור בחלוף זמן לא רב . ד . הגדרות חמקמקות של מושגים כגון ״קשר״ , ״חברות״ ו״תקשורת״ , המקשות על חוקרים לנסח את שאלות המחקר , ומתוך כך להגדיר את המשתנים האופרטיביים . יתר על כן , מושגים אלה משתנים ברשתות החברתיות השונות . במצב דינמי זה יש לשאול : האם מה שנכתב בספר זה יהיה רלוונטי גם בעתיד ? ואולי השינויים המהירים יוצרים פער אף בין זמן ביצוע המחקר ובין זמן הכתיבה והפרסום של הספר ? האם אין מדובר בהתפתחויות שהן כה מהירות ותכופות עד שהן מותירות את העיסוק המחקרי להיסטוריונים של התרבות בלבד ? לטענתנו , אין זה כך . אנו סבורים כי למרות המציאות בת - החלוף הזאת אפשר להצביע על כמה עקרונות יציבים אשר ישרדו במבחן הזמן , ועתידים להיות רלוונטיים גם לאחר שידעכו הרשתות החברתיות שבהן אנו דנים בספר זה . העיקרון הראשון נוגע לבנייה של קהילת לומדים ( community of . ( Scardamalia & Bereiter , 1994 ) ( learners סביבות למידה מוגדרות על פי שיעור ההשתתפות של חברי הקבוצה בפעילות ובשיח , על פי מידת השיתופיות והשוויוניות בהבניית הידע ועל פי המידה שבה הלומדים פעילים בתהליך זה . לכאורה הרשתות החברתיות מיועדות בבסיסן לבניית קהילות , אולם נשאלת השאלה אם קהילות כאלה יכולות להפוך במצבים מסוימים ל״קהילות לומדים״ ; העיקרון השני נוגע ללמידה שיתופית ( , ( collaborative learning והוא נבחן במחקר החינוכי ממגוון זוויות ( ראו למשל , Dillenbourg , 1999 ; Roschelle , . ( 1992 בהקשר הנוכחי עולה השאלה עד כמה אינטראקציות בין תלמידים ברשתות חברתיות יכולות להיחשב פעילויות של למידה שיתופית , או שמא מדובר

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help