sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

לאור יופיעו מאמרים רבים נוספים . זהו אכן מאפיין של תחום מחקר שבו השטח הנצפה משתנה כל הזמן . כעת אנו מבקשים לעסוק בקצרה באתגרים ובקשיים הניצבים בפני חוקרים העוסקים בתחום זה . הסוגיה הראשונה היא כללית ונוגעת למחקר העוסק בטכנולוגיה חינוכית . פרסומים רבים בנושא הם בעלי אופי פרוספקטיבי ( , ( prospective דהיינו מתארים את האפשרויות הגלומות בכלי החדש . כך למשל , לא מעט כותבים מתארים את יתרונו של פייסבוק בהיותו כלי המאפשר שיתוף פעולה בין עמיתים , ומסיקים שאפשר לנצל מאפיין זה לצרכים חינוכיים . אולם חוקרים אלה מתעלמים משאלות רבות ובהן : באיזה סוג של שיתוף מדובר ? האם הוא קורה בפועל ? באילו תנאים ? לאילו מטרות ? בין אילו אנשים ? לטענתנו , נדרשים לא רק מחקרים פרוספקטיביים ותחזיות לשינוי אפשרי ש״צריך לקרות״ , אלא גם מחקרים המעוגנים בפרקטיקות הקיימות בשטח . דוגמה למתח זה בין הרצוי והאפשרי לבין המצוי אפשר לראות במאמר שכתבו קריסטין גרינהאו ושותפותיה ( Greenhow , Robelia , & Hughes ) ב - , 2009 כאשר רק החלו אנשי חינוך להשתמש ברשתות החברתיות . במאמרן משערות החוקרות כי הרשתות החברתיות תעודדנה השתתפות בפעילויות למידה ובפעילויות הדורשות יצירתיות ועשויות לסייע בבניית זהות מקוונת ( אונליין ) . לאחר שגרינהאו ושותפותיה מראות כי אכן לרשתות החברתיות תכונות העשויות להביא להתממשותם של תהליכים אלה , הן מעלות את השאלה אם השערות אלו מבוססות על נתונים מהשטח . אין ספק כי לפרסומים כמו אלה יש מקום חשוב בספרות המחקרית , בייחוד בשלביה הראשונים של ההתפתחות הטכנולוגית , שכן הם מתווים דרך ראשונית לעשייה החינוכית ומאפשרים לחוקרים לנסח השערות מחקר סבירות . אולם חשוב לראות במאמרים אלה חזון המזמין מחקר אמפירי , וזה עשוי לאשר , לחדד או לשנות דווקא את הכיוון שהותווה . גרינהאו ושותפותיה התמקדו באפשרויות הגלומות ברשתות החברתיות , ואילו המחקרים בספר זה עוסקים במה שקורה בשטח בפועל . ואכן המחקרים מראים שחלק מן האפשרויות אינן מתממשות אלא מימוש חלקי בלבד , או אינן מתממשות כלל . דווקא שימושים אחרים , שלא חשבו עליהם או שראו בהם שימושים שליליים , כגון אלה הקשורים להיבטים הרגשיים והאישיים של הקשר בין מורים ותלמידים , מתגלים כדומיננטיים וכבעלי פוטנציאל חיובי רב . המתח בין מחקר תאורטי למחקר שדה מאפיין פרסומים העוסקים בטכנולוגיה חינוכית בכלל . ואולם , מתח זה גדול במיוחד עבור סוגיות הנוגעות לחקר הרשתות החברתיות . הרשתות החברתיות במהותן מטשטשות בין מוען ונמען , ולכן על

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help