sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

פרשן של טקסט כלשהו אינו יכול להיות נטול מגמות , אולם אין הוא בהכרח תמיד מודע להן ולתוצאותיהן . יש שהטקסט עצמו מוליך את הפרשן לקראת מגמה כל שהיא , ויש שהפרשן ניגש אל הטקסט במגמה מסוימת חיצונית לו , בהשפעת סביבת חייו , חינוכו וכדומה . תהיה המגמה אשר תהיה – תמיד תצוף השאלה המרכזית בדבר מידת ההצדקה לעצם נקיטת דרכים פרשניות מסוימות שמקורן במגמה זו או אחרת . יש להבחין , כמובן , בין פרשן הסבור שהטקסט המתפרש מכיל רמזים התומכים בפרשנותו ועליו ' רק ' לבארם ולהרחיב את המשמעות הגלומה בטקסט , לדעתו , ( ' פשט ' במונחי חז״ל ) לבין פרשן הניגש אל הטקסט כשהוא מצויד במערכת ערכים שהוא מחויב לה מתוקף אמונתו , והוא ' רק ' חושף את הערכים הללו בטקסט המתפרש באמצעות אמצעי הפרשנות המתוחכמים שלו ( ' דרש ' ) . יש בכוחה של פרשנות לכפות על הקורא את משמעותה המוצעת לטקסט . דורות של קוראים שלמדו , כדוגמה , ' חומש עם רש״י ' סיגלו לעצמם את נקודת מבטו של רש״י , והיו גם שהפנימו אותה עד לבלי הכר מה בין פסוק לבין פירושו . הפנמת פרשנותו של רש״י קבעה את ' תורה עם רש״י ' בעיני ציבור לומדים רחב לחטיבה קנונית אחת . הסאטירה כסוגה ספרותית פולמוסית באופיה היא מעצם מהותה תגובה פרשנית ביקורתית , בין שהיא מפרשת ומבקרת מציאות וחוויותיה , ובין שהיא מפרשת ומבקרת טקסטים המעצבים אותן . הסאטיריקן אינו פרשן נאיבי . הוא מתמודד עם יריבים במציאות הסובבת אותו ועם טקסטים לאור מערכת ערכים גדורה ולאור מגמות הנהירות לו ומכוונות אותו בפרשנותו . דוגמה מאלפת לכך , אחת מני רבות , נמצא בקנאת האמת ( תקפ״ח ) , סאטירה נגד החסידות מאת י״ל מיזס . הוא מכנה את החסידים ״אנשי זימה ופועלי און״ , ומסתמך על הנאמר בויקרא כ , יז על גילוי עריות : ״חסד הוא״ , על רש״י שם : ״לשון ארמי חרפה חסודא״ , ועל תרגום אונקלוס שם : ״קלנא הוא״ . המילה ״חסד״ מופיעה במקרא פעמים רבות מאוד ובמשמעים שונים , ומיזס בחר לו את המשמע הרצוי לו ויצר בכך את האפקט הסאטירי הפולמוסי . להלן תידונה חמש דוגמאות לפרשנות , שניתן להגדירה כסאטירית , לפסוקי מקרא בספר בראשית , שיותר משהן מפרשות את הכתובים הן זורעות אור על דמותם של המפרשים , על לבטיהם ועל השקפת עולמם . הם היוו מופת לספרות הפולמוס בדורם ובדורות הבאים אחריהם . בדרך כלל הסאטיריקן הוא פרשן טוטלי ודומיננטי . הוא אינו מקבל פרשנויות שונות משלו . פרשנותו היא הלגיטימית בעיניו ואין בלתה . אולם בדוגמאות שלהלן הפרשנות הסאטירית קיימת בצדן של פרשנויות אחרות , בחינת 4 על הצדקת שיקולים ערכיים בפרשנות ראו : משה הלברטל , מהפכות פרשניות בהתהוותן – ערכים כשיקולים פרשניים במדרשי הלכה , ירושלים תשנ״ז , עמ׳ . 203 - 168 5 הלברטל , שם , עמ׳ . 179 6 ראו : יהודה פרידלנדר , במסתרי הסאטירה – פרקים בסאטירה העברית החדשה במאה הי״ט , כרך ג , רמת גן תשנ״ד , עמ׳ . 76 , 40

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help