sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

מבוא סתרי תורה וסאטירה – פרשנות סאטירית למסורת ישראל ותרא האשה כי טוב העץ למאכל [ ... ] ותתן גם לאישה עמה ויאכל . ותתן גם לאישה . שלא תמות היא ויחיה הוא וישא אשה אחרת . תולדות הנחלתן של תורה שבכתב ותורה שבעל פה לעם ישראל לדורותיו ולתפוצותיו מאופיינות , בעצם , כתולדותיה של הפרשנות וכתולדותיהם של קוראים פרשנים . הן ההלכה והן מדרשי ההלכה והאגדה הן רצף של פרשנויות . בכל פעילות פרשנית בכתב של טקסט כל שהוא מצויים , כידוע , הרכיבים האלה : טקסט מתפרש , מי שמפרשו , מתודה לפרשנות וטקסט תגובה המהווה פרשנות לטקסט שקדם לו . הטקסט המתפרש הוא נתון קבוע שאינו עשוי להשתנות מעצמו , ואילו ה ' אני המפרש ' בוחר לו , מדעת או אף שלא מדעת את המתודה לפרשנות והוא רשאי גם לשנותה בנסיבות מסוימות . פעילות בחירה זו עשויה גם להביא לשינויים מסוימים במשמעות הטקסט המתפרש . משמעם של דברים שהפעילות הדינמית של המפרש עשויה להפוך את הטקסט המתפרש לטקסט פסיבי , ואילו טקסט התגובה המפרשו ייעשה טקסט אקטיבי . אישיותו של ה ' אני המפרש ' , סביבתו וחינוכו הם גורמים שרישומם ניכר בבחירתה של המתודה לפרשנות הטקסט . הטקסט הנתון פושט משמעות ולובש משמעות בהתאם למגוון הפרשנויות המוצעות לו . * פרק זה הוא נוסח מורחב של מאמרי שפורסם בגבורות למאזנים : קובץ ספרותי מיוחד במלאת 80 שנה לביטאון אגודת הסופרים העברים במדינת ישראל , ערך משה גרנות , א , תש״ע ( , ( 2009 עמ׳ . 269 - 264 1 בראשית ג , ו . 2 רש״י , שם . השוו : בראשית רבה , פרשה יט , ה : ״ר׳ שמלאי אמר בישוב הדעת באת עליו , אמרה ליה מה אתה סבור שאני מתה וחוה אחרת נבראת לך [?] ״ . 3 השוו : יהושע לוינסון , הסיפור שלא סופר – אמנות הסיפור המקראי המורחב במדרשי חז״ל , ירושלים תשס״ה , עמ׳ 42 ובהפניות הביבליוגרפיות שם .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help