sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

פתח דבר כרך זה , השישי בסדרת עיוניי בספרות העברית החדשה במאות השמונה עשרה והתשע עשרה , מצטרף לחמשת קודמיו : פרקים בסאטירה העברית בשלהי המאה הי״ח בגרמניה , שהופיע בשנת תש״ם , שלושת הכרכים של במסתרי הסאטירה שהופיעו בשנים תשמ״ד , תשמ״ט ותשנ״ד , בין הלכה להשכלה שהופיע בשנת תשס״ד . הכרך הנוכחי עומד בפני עצמו , והוא גם המשך לחטיבה השנייה שבספר בין הלכה להשכלה , ומתמקד בפולמוס יהודה ליב גורדון ומשה ליב ליליינבלום עם הרב יוסף זכריה שטרן בפרט ורבני ליטא בכלל בשליש האחרון של המאה התשע עשרה . המעקב אחר הפולמוסים השונים בין רבנים , מתנגדים וחסידים לבין משכילים במזרח אירופה במאה התשע עשרה מעלה את שאלת האמינות במערכת הטענות והטענות שכנגד של הצדדים המתפלמסים . יש מקום להטיל ספק אם תיתכן בכלל אמינות בפולמוס . חז״ל הגדירו פולמוסים ידועים כ ' תשובה גנובה ' , כמאמרו של רבי אושעיא : ״תשובה גנובה השיבו רבי עקיבא לאותו תלמיד״ . הרמב״ן הגדיר ' תשובה גנובה ' כגנבת דעת . הרטוריקה של אותה ' תשובה גנובה ' בספרות הפולמוס במזרח אירופה מאפיינת את כל הצדדים בפולמוס , והיא מורכבת , בדרך כלל , מיסודות המסה והנאום כאחד , ובהרצאת הדברים ניכרות חשיבה לוגית ואסוציאטיבית - אמוציונאלית גם יחד . לפנינו מארג , עתים גלוי עתים סמוי , של עמדות סובייקטיביות מאוד מזה , וחתירה להשגת ממד אובייקטיבי מזה . מארג זה בא לידי ביטוי בשימוש שעושה המחבר בפלפול הסכולסטי , בליקוטן ובזרייתן של אסמכתאות ומובאות מקונטקסטים שונים , וכל המרבה בהן רושם לעצמו יתרון בהתנצחות . מטרתו של הפולמוסן היא אפוא להביא , בשימוש באמצעים הללו ובאחרים , את טענות בר הפלוגתא שלו לכדי אבסורד גמור , ולהפריכן לחלוטין . פולמוס רבני ליטא ומשכיליה נבע גם מפחדם מהצעות התיקונים של משכילי רוסיה וליטא בדומה לחששם של רבנים במאבקם בחסידות על רקע משבר השבתאות 1 בבלי , מעילה ז , ע״ב . השוו : עבודה זרה מד , ע״ב : ״תשובה גנובה השיבו רבן גמליאל לאותו הגמון״ . 2 חידושי הרמב״ן מסכת עבודה זרה מד , ע״ב : ״להאי פירושא קרי ליה תשובה גנובה לפי שלא רצה לגלות לו כל מה שמותר לו , וגנב ממנו הדבר״ .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help