sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

כיצד ספרות המקרים מקדמת השפעה ושינוי ? עיקר כוחה של ספרות המקרים הוא בפוטנציאל הטמון בה לסייע בהשגת שינויים ברמת הפרט וברמת הארגון . לפי לוויס ( , ( Lewis , 2004 , p . 239 ניתוח ספרות המקרים עשוי לשנות את ההתנסויות המעשיות של הפרט , כמו גם את דפוסי ההחלטות ונורמות ההתנהגות בארגון החינוכי ובתרבותו . מנהלים פועלים בזירות ההתרחשות וקבלת ההחלטות המורכבות בארגון , וביכולתם להפיק תובנות ( או מוסר השכל ) מתוך סיפור מקרה המבטא התנסות רחבה יותר . ניתוח סיפור המקרה מגביר את יכולתם להפיק משמעות מבעיות ומאתגרים המתעוררים בעבודת הניהול שלהם או בעבודתם של המעורבים במקרים הנבחנים . ניתוח מאורעות וסיפורי מקרה גם מאפשר לבחון יעדים , תהליכים , תוצאות ומשמעויות , שכן כלי הניתוח מהווים מצע ללמידה ולבחינה מחשבתית וביקורתית של מנהלים וצוותים חינוכיים בבית הספר את הגורמים לאי - נחת , להצלחות ולכישלונות . ממחקרים על אודות טבע למידתם של אנשי ניהול , חינוך והוראה עולה כי אלה לומדים בדרך של התנסות , כלומר למידה רפלקטיבית מתהליכים מעשיים אשר לעתים מתבססים על ידע הקשרי - סיפורי ( נרטיבי ) ( Darling - Hammond , Hammerness , Grossman , Rust , & Shulman , 2005 ; Hopkins & Jackson , . ( 2003 ; Klein , 1993 דרלינג - המונד ואחרים ( Darling - Hammond et al ,. 2005 ) גורסים כי דרך למידה זו מאפשרת יותר מכל הדרכים האחרות תיווך ידע ונקיטת אסטרטגיות פעולה במהלך ההכשרה והפיתוח המקצועי של מנהלים ושל מורים , שכן מנהלים ומורים מתקשים לתרגם ידע פורמלי ( עקרונות , מודלים והכללות ) להחלטות המנחות את ניהולם ואת הוראתם . למעשה , רבים מהם מתקשים לרכוש ידע היגדי מכליל המנותק מהקשר מסוים ( שם ) . הידע ההקשרי - סיפורי עשיר בפרטים . הוא מעודד עיסוק פסיכולוגי - רגשי בסיפור המתואר וקירוב הדרגתי של המסופר למציאות התפקודית - התנסותית בבית הספר . על מנת להפיק למידה משמעותית , למידה המושתתת על עיבוד רפלקטיבי ( , ( Sch ö n , 1988 ) ( reflective transformation הלומד צריך לבחון את עצמו ואת דפוסי פעולתו לנוכח ניסיון הזולת המתואר בסיפור המקרה . בד בבד עליו לבחון גם את הנסיבות המיוחדות לו ולמצבו הייחודי בבית הספר שהוא פועל בו . למידה משמעותית מתוך סיפור מקרה מתבססת לא רק על חקירה , עיבוד ופירוש של התנסויות הזולת או של הניסיון הפרטי הייחודי , אלא גם על השאיפה להפיק תובנות כלליות מסיפור המקרה . תובנות אלו קיימות בגישות

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help