sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

תודות כתיבתו של ספר היסטוריה כמוה כנגינה . ליצירה מוזיקלית יש , במובן מסוים , נרטיב נחרץ בדמות התווים שמרכיבים אותה ושאינם בני – שינוי . אבל בכל פעם שמנגנים את הפרטיטורה – כלומר , בכל פעם שמגוללים את הסיפור – הוא נשמע מעט אחרת . הידוק התווים וריווחם , נגינה איטית או מהירה , בידול המשפטים המוזיקליים או צימודם – אלה ואחרים מתמצים במנעד של מבעים אפשריים ופרשנויות שונות . גם להיסטוריה יש , במובן מסוים , נרטיב נחרץ בדמות עובדות . אירועים התרחשו בעבר , ואיננו יכולים לשנותם ( אם כי , בניגוד לקומפוזיציה מוזיקלית , בידינו להוסיף להם עובדות חדשות עם פתיחתם של ארכיונים חדשים והיחשפותו של מידע חדש ) . העובדות הללו הן אבני הבניין של נרטיב היסטורי . אבל כל אימת שהיסטוריון מפליא לרקום סיפור מאותן עובדות , הסיפור שונה מעט . הוא בורר מגוון של הקשרים , מתודות או דרכים להצגת הסיבה – ותוצאה – וכך מתקבלת פרשנות שונה . בדומה למוזיקאי המנסה ללכוד את הנימה והרגש של יצירה נתונה , ההיסטוריון מאזין לבני אדם מן העבר בניסיון להתחקות אחר ערכיהם ומניעיהם , אחר מקצבי חייהם הנפרצים לעתים באופן בלתי צפוי בינות לסתירות ולמתכונות המחייבות של ההיסטוריה . וכשם שיש מגוון סוגים של מוזיקה , ממארש צבאי ועד ג׳ז , יש מגוון סוגים של היסטוריה , מהיסטוריה כלכלית עד תרבותית . כל אחד מהם , בביצוע הראוי , מספר לנו משהו אחר בעל ערך על מוזיקה ועל בני האדם בעבר , על המוזיקאי ועל ההיסטוריון , ושעה ששורים עליו יופי וחסד אמנותיים – על עצמנו .

אוניברסיטת בן-גוריון בנגב

יד ושם - רשות הזכרון לשואה ולגבורה

הוצאת אסיה

קונפינו, אלון


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help