sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

נוצרת פירמידה של הפסוקים , שנשוב אליה בהמשך : מספר המילים המודרג הזה אינו המדרוג היחידי בפסוקי הברכה , שכן מספר האותיות מתרחב גם הוא מפסוק לפסוק : , 20 , 15 ו - , 25 בהתאמה . מספרים אלה מעבירים מסר לגבי מסגרת הברכה . המספר שלוש חוזר על עצמו מספר פעמים בברכה : שלושה פסוקים בברכה , שלוש מילים בפסוק הראשון , וחשוב מכל – שלוש פעמים מוזכר שם ה ' בפסוקי הברכה . המספר חמש מתייחס לא רק למספר המילים שבפסוק השני , אלא גם למספר המילים בכל פסוק , שהוא בכפולות של חמש , ולעלייה במספר האותיות מפסוק לפסוק , שגם היא חמש במספר . הרושם , שמותירה החזרתיות של השלוש והחמש , היא של הדגשה וקביעות . לעומת זאת , המספר שבע , מופיע רק פעם אחת : במספר המילים בפסוק האחרון , כלומר בשיאה של הברכה . המספר שבע הוא מספר טיפולוגי ( נוסחאי ) במקרא , המסמל שלמות – כמו שבעת ימי הבריאה ; שבעת ימי השבוע , שבשיאם – השבת ; שבעת ימי החגים : פסח וסוכות ; שבע שנות מחזור השמיטה . הממד המספרי המדורג והחזרתי שבברכת - כוהנים מציג אפוא את המסר , הבא מסביב לתוכנה של הברכה : מהאל האחד ( כנאמר " ה ' אלקינו ה ' אחד " ) 1 ) ) באופן מודגש וקבוע ( – ( 5 , 3 אל השלמות ( . ( 7 המבנה התחבירי של שלושת פסוקי הברכה דומה : כל פסוק מתחיל בפועל בלשון נוכח יחיד בזמן עתיד ; לאחריו – שם ה ' ( " ושמו את שמי " ) , ולבסוף – שוב פועל בלשון נוכח יחיד בזמן עתיד . הברכה היא אפוא בעלת קצב אחיד , אך מתארך מפסוק לפסוק . הברכה בהיפוך סדר מופיעה בקצרה בתהילים : " אלוקים יחננו ויברכנו , יאר פניו אתנו סלה " . ניתן לזהות בברכה – ליבה כמוצג להלן : הליבה נראית , כאשר מציבים את הפסוקים זה מתחת לזה . כך נוצרת פירמידה , הנובעת מהדירוג השיטתי של מספרי המילים פסוקים : הליבה של הברכה היא אפוא המילים : " ה ' פניו אליך " , המופיעות שלוש פעמים : פעמיים – במאוזן , ופעם אחת – במאונך , וזהו שימוש נוסף במספר שלוש בברכה . המילה " פניו " מופיעה ממש באמצע הברכה . הביטוי " ה ' פניו אליך " הוא הלב של הברכה מבחינת תכניה – ככתוב גם בתהילים : " לך אמר לבי : בקשו פני ! את פניך ה ' אבקש " . פניו של ה ' לעמו הם המצב הנכסף , והוא מנוגד לאפשרות של " ואנכי הסתר אסתיר פני " . " הסתר פנים " הפך אפוא לביטוי , המציין עת צרה ליעקב ; למשל , תקופות של פרעות . גישות פרשניות ניתן לחלק את הפרשנויות השונות לברכת - כוהנים שנסקור – להלן לארבע גישות . הגישה הראשונה היא פרשנות ערכית . בגישה זו רואים הפרשנים את שלושת פסוקי הברכה כשלוש דרגות . 32 ראו גב " ע צרפתי , ' מספר ' , אנציקלופדיה מקראית , ה , עמ ' ; 170 - 85 ר ' גינזברג , ' מספרים ייחודיים במקרא ' , עבודת מוסמך , אוניברסיטת בן - גוריון בנגב , תשס " ה . . 33 דב ' ו . 4 . 34 תה ' סז . 2 . 35 תה ' כז . 8 . 36 דב ' לא . 18

שאנן : המכללה האקדמית הדתית לחינוך - הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help