sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

הסוג השלישי של ברכות הוא איחולים ובקשות של אדם לזולתו לשם קבלתה של ברכת - ה ' . בקשות אלה עשויות להיות בקשות של מנהיג על אומתו – כמו בקשתו / הבטחתו של משה לבני - ישראל : " ובאו עליך כל הברכות האלה והשיגך " , ויכול להיות , שמדובר בבקשה של אדם ספציפי לברכה של ה ' על אדם ספציפי – כמו ברכת יצחק ליעקב : " וישטם עשו את יעקב על הברכה , אשר ברכו אביו " . הפתיח והסיומת הפתיח לברכת - כוהנים הוא בן שני פסוקים , והסיומת של הברכה היא בת פסוק אחד . פתיח וסיומת אלה של פרשת ברכת - כוהנים מציגים סתירה , לכאורה , מניה וביה : הפתיח מציין , כי מוטל על הכוהנים לברך " כה תברכו את בני - ישראל " , ואילו הסיומת מציינת , כי תפקידם של הכוהנים לשים את שם ה ' על בני - ישראל , אבל הברכה עצמה – משמים היא : " ושמו את שמי על בני - ישראל , ואני אברכם " . התלמוד , ובעקבותיו הרמב " ם – דנו בעניין וציינו , כי הכוהנים שליחים הם : ואל תתמה ותאמר : ומה תועיל ברכת הדיוט זה , שאין קיבול הברכה תלוי בכוהנים , אלא בהקב " ה , שנאמר : ושמו את שמי על בני - ישראל , ואני אברכם . הכוהנים עושים מצוותן שנצטוו בה , והקב " ה ברחמיו מברך את ישראל כחפצו . הביטוי " כה " הביא את המדרש לתלות את הזכייה של בני - ישראל בברכת - כוהנים באבות האומה : " מאיכן ( = מהיכן ) זכו ישראל לברכת - כוהנים ? ר ' יהודה אומר : מאברהם , דכתיב בפרשת לך לך : ' כה יהיה זרעך ' , וכתיב : ' כה תברכו את בני - ישראל ' . ר ' נחמיה אומר : מיצחק , שנאמר : ' ואני והנער נלכה עד כה , ונשתחוה ונשובה וגו ' ' , לפיכך אמר המקום : ' כה תברכו את בני - ישראל ' , ורבנן אמרי : מיעקב , שנאמר : ' כה תאמר לבית יעקב ' . הרמב " ם , לעומת זאת , אימץ את המדרש בספרי במדבר , שהשתמש במילה " כה " לציון עיקרי ההלכות של ברכת - כוהנים – כנובעים ישירות ממשה רבנו : כך למדו מפי השמועה , ממשה רבנו ע " ה : כה - תברכו בעמידה ; כה - תברכו בנשיאת - כפים ; כה – תברכו בלשון - הקדש ; כה – תברכו פנים כנגד פנים ; כה – תברכו בקול רם ; כה – תברכו בשם המפורש . המבנה הצורני ומשמעויותיו נתבונן עתה במבנה הצורני של שלושת פסוקי הברכה , שכן מבנה זה מציג מספר דגמים בעלי משמעויות להבנתה של הברכה . נדון במספרי המילים והאותיות , בסידור המילים , או בקצב , האופייני לפסוקי הברכה , ולבסוף נזהה את הליבה של הברכה ומשמעויותיה . מספר המילים בשלושת פסוקי הברכה מתרחב : , 5 , 3 ו - 7 מילים מן הפסוק הראשון ועד השלישי . לפיכך . 24 דב ' כח . 2 . 25 בר ' כז . 41 . 26 במד ' ו . 23 . 27 במ ' ו . 27 . 28 ספר אהבה , הלכות נשיאת - כפים , ט " ו ז – על - פי בבלי , סוטה לח ע " א . . 29 מדרש בראשית רבא מג , ח ( מהדורת תיאודור - אלבק , א , ירושלים תשכ " ה , עמ ' . ( 423 - 422 . 30 מ " י כהנא , ספרי במדבר : מהדורה מבוארת , ירושלים תשע " א , במ ' ו . 23 . 31 ספר אהבה ( לעיל הערה , ( 28 י " ד יא .

שאנן : המכללה האקדמית הדתית לחינוך - הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help