sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

וזאת – כטקסט , הפותח את היום מיד לאחר אמירתן של ברכות - התורה בברכות - השחר וכטקסט , המסיים את היום בקריאת - שמע על המיטה . מנהגים שונים נתקבעו גם לאמירתה של ברכת - כוהנים כ ' ברכת - הבנים ' , שאומרים הורים לילדיהם , אם בלילות - שבת , אם בערבו של יום - הכיפורים , ואם לפני כניסתם של בנים ובנות לחופתם . ברכת - כוהנים היא הטקסט המקראי היחידי , שנתגלה עד כה מתקופת בית ראשון , וזאת – בשני תליוני כסף , שנמצאו בירושלים בכתף הינום , המיוחסים למאה השביעית לפנה " ס ( אולי לימיו של המלך יאשיהו ) . ייתכן , שתליונים אלה שימשו כקמיעות . במאמר זה נבקש , ראשית , לבחון את ברכת - כוהנים – כחלק ממכלול הברכות היהודי , ולאחר מכן נתמקד בפתיח ובסיומת של פרשת ברכת - כוהנים ובמבנה המיוחד של הברכה , עם פסוקים , המתרחבים באופן מדורג , ובדרכי הפרשנות המרובות שניתנו לה . ניתן לסווג פרשנויות אלה כערכיות , כמעמדיות , כפרטניות וככלליות . הדבר נעשה לשם חשיפת המשמעויות האפשריות של הברכה . לא נדון במאמר זה בסדרים , בהלכות ובמנהגים , שנקבעו לאמירתה של ברכת - כוהנים , אם בימי המקדש ואם לאחריו . נתחיל את דרכנו בעיון קצר במהותה של ברכה יהודית . למהותה של ברכה ניתן לציין שלושה סוגים של ברכות ביהדות : ברכת האדם לה ' , ברכת - ה ' לאדם ואיחולי אדם לזולתו – כדי לזכות בברכת - ה ' . ברכת האדם לה ' הוגדרה כ " שבח לה ' בטופס מסויים , במקרים , מעשים וזמנים ידועים " . המקרים , המעשים והזמנים האלה כוללים הנאה ( ברכות - הנהנין ) , מצוות ( ברכות - המצוות ) והודאה ( ברכות ההודאה ) . ברכות אלה של האדם לה ' נתקנו בעיקרן בתקופת התנאים , ויסוד מקראי לקונספט של ברכת האדם לה ' הוא הפסוק : " ומרומם על כל ברכה ותהלה " . סוג שני של ברכה , הוא ברכת - ה ' לאדם : הגוף והסיומת של ברכת - כוהנים הם דוגמה בולטת לברכות ספציפיות של ה ' לאדם . באופן כללי מוזכרות ברכות ה ' לאדם במספר מקראות – כמו , למשל : " והריקתי לכם ברכה עד בלי די " ; וכן , " יצו ה ' אתך את הברכה באסמיך ובכל משלח ידך " . האל יכול גם לברך דברים נוספים , לא רק את האדם , אלא , למשל , גם את השבת : " ויברך אלקים את יום השביעי " ו " על כן ברך ה ' את יום השבת ... " . 14 מטרת האמירה שם היא להביא לאמירת פסוקים מן התורה מיד לאחר ברכות - התורה . אף - על - פי שברכת - כוהנים מופיעה בהקשר זה כבר בסדר רב עמרם גאון , מסתבר , כי האמירה השתרשה באטיות . כך מציינים בהקשר זה בעלי - התוספות ( ברכות יא ע " ב ד " ה ' שכבר נפטר באהבה רבה ' ) : " והצרפתים נהגו לומר פסוקים וברכת - כוהנים " , ומשתמע , כי בני אשכנז לא עשו כן . גם הרמב " ם ( הלכות תפילה ז ' יא ) מציין : " ונהגו העם לומר ברכת - כוהנים " , אך אינו מציג זאת כחובה קנונית של סדר התפילה . . 15 הברכה של ק " ש על המיטה – יסודה בבבלי , ברכות ס ע " ב , ונוספו לה " פסוקי דרחמי " [ פסוקי רחמים ] , שאין חובה לאומרם . פסוקים כאלה מצוינים לראשונה בבבלי , ברכות ה ע " א , וברכת - כוהנים אינה כלולה ביניהם . פסוקי הברכה מופיעים לראשונה בק " ש על המיטה בתוך סדר עמרם גאון ( לעיל הערה . ( 13 . 16 על תקנות , הלכות ומנהגים לאמירתה של ברכת - כוהנים – ראו י " מ אלבוגן , התפילה בישראל בהתפתחותה ההיסטורית , תל - אביב תשמ " ח , עמ ' . 57 - 54 . 17 הרן ( לעיל הערה , ( 7 וכן ג ' ברקאי , ' ברכת הכוהנים על לוחיות כסף מכתף הינום בירושלים ' , קתדרה , 52 ( תשמ " ט ) , עמ ' . 76 - 37 . 18 ש " י זוין , ' ברכות ' , אנציקלופדיה תלמודית , ד , עמ ' רצ " א . . 19 נחמ ' ט . 5 . 20 מל ' ג ' . 10 . 21 דב ' כח . 8 . 22 בר ' ב . 3 . 23 שמ ' כ . 10

שאנן : המכללה האקדמית הדתית לחינוך - הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help