sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

כינויה בן הזמן של התנועה היה ׳חרדים ציונים׳ . מקובל לחשוב , שהמזרחי התארגן כפדרציה בהסתדרות הציונית בעקבות הקמת ׳הפרקציה הדימוקרטית׳ . אבל התבוננות מדויקת באירועים מראה שראשית המזרחי בפגישה בווילנה עוד בשנת תר״ן ( , ( 1900 שנה לפני הקמת הפרקצייה . אין להשתחרר מהרושם , שפרסום המנשר האורתודוקסי האנטי ציוני ׳אור לישרים׳ בראשית 1900 הוא שדחף את ההתארגנות הזו . הפגישה בווילנה הייתה אספה של קבוצת אנשים מהאגודה ׳שערי ציון׳ בווילנה , ובה הרב י״י ריינס , ז׳ יעבץ , גורלאנד וקליינשטיין . נכון שסמיכות הזמן בהקמת שני הארגונים , המזרחי והפרקצייה , מזמינה בדיקה של יחסי הגומלין ביניהם . מכאן יש אולי יסוד לטענה , שהרצל הוא זה שיזם את המזרחי כתגובה לציונות הרוסית , שלחצה עליו להתמסר גם לענייני חינוך ותרבות . לא יהיה זה בלתי סביר לטעון , שאכן להרצל היו תקוות שהמזרחי יהיה הגורם הציבורי שיישא את התנועה הציונית ; מחשבות שלא התממשו כלל , כפי שנראה בהמשך . סביר להניח שהדיונים על הקמת הארגונים התעצמו מתוך הדינמיקה שביניהם . התארגנות מפלגתית של הפרקצייה מחד גיסא ושל המזרחי מאידך גיסא הייתה מסקנה הגיונית מהפילוג העמוק בין שתי הקבוצות במהלך הקונגרסים הרביעי והחמישי בשאלת ה׳קולטורה׳ . האנשים שהצטרפו למזרחי רצו לנתק את ההסתדרות הציונית מפעילות תרבותית חינוכית , בהנחה שעשייה בתחומים האלה תצא משליטתם , מעובדת היותם בתוך יצחק רפאל ושלמה זלמן שרגאי ( עורכים ) , ספר הציונות הדתית , כרך א , ירושלים , 1977 עמ׳ . 347 אינני בטוח במסקנתו של שלום רצבי , כאילו התפיסה הלאומית של הרב ריינס הייתה שונה מזו של קודמיו במה שהחיל את הלאומיות בתוך הדת היהודית . ראה שלום רצבי , ׳הערות לשאלת סיגולו של הרעיון הלאומי בציונות הדתית׳ , עיונים בתקומת ישראל , ( 2003 ) 13 עמ׳ . 96 - 71 3 ראה י״ל פישמן ( מימון ) , ׳תולדות המזרחי והתפתחותו׳ , ספר המזרחי , ירושלים תש״ו , עמ׳ ל . 4 ראה י״ל מימון , ׳הרצל והמזרחי׳ , לשעה ולדור : מסות ומאמרים , ירושלים , 1965 עמ׳ לב - לג . ראה גם הנ״ל , תולדות ה׳מזרחי׳ והתפתחותו , עמ׳ נג . הרב מימון מכנה את הארגון בשם ׳הפרקצייה העממית׳ . הוא עצמו טוען כאן כי הקמת הפרקצייה קדמה להקמת המזרחי . מאידך גיסא קלויזנר טוען , שהמזרחי הוקם בעקבות הפרקצייה . ראה קלויזנר , ׳בראשית יסוד המזרחי׳ ( לעיל הערה , ( 2 עמ׳ . 344 5 ראה מימון , ׳המזרחי והתפתחותו׳ , עמ׳ נא . 6 ראה גאולה בת יהודה , יודע העתים , ירושלים , 2006 עמ׳ . 44 וראה גם הנ״ל , איש המאורות ( לעיל הערה , ( 1 עמ׳ , 122 על השיחה בין הרב ריינס לרב פישמן . 7 ראה אהוד לוז , מקבילים נפגשים , תל אביב , 1985 עמ׳ ; 304 פישמן , ׳תולדות המזרחי והתפתחותו׳ ( לעיל הערה , ( 3 עמ׳ ל - לא ; דון יחיא , ׳אידיאולוגיה ומדיניות בציונות הדתית׳ ( לעיל הערה , ( 1 עמ׳ . 120 8 ראה יהושע פאדענהעכט , ׳הקולטורה הברלינית׳ , המצפה , שנה , ( 1908 ) 5 גל׳ מו , עמ׳ . 2 - 1 9 מעניין שגאולה בת יהודה בספרה הביוגרפי על ריינס אוחזת בגרסה , שהתארגנות הפרקצייה היא שהביאה להתארגנות המזרחי ( איש המאורות , עמ׳ . ( 129 אולם היא עצמה הצביעה על משא ומתן בעניין הצורך בהתארגנות כבר קודם הקמת הפרקצייה ( שם , עמ׳ . ( 122

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help