sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

האידאולוגיה הציונית של הרב ריינס , הסתירות שלכאורה בתוכה , ׳ציונות מדינית׳ מול ׳ציונות רוחנית׳ , התפתחות ארגון המזרחי , היחס בין המרכז ברוסיה ובין המזרחי בעולם הגדול , הצלחותיה וכישלונותיה של תנועת המזרחי , תמיכתה בתכנית אוגנדה – כל אלה זוכים להארה חדשה . היות המזרחי הארגון המפלגתי הראשון בהסתדרות הציונית שופכת אור גם על התנועה הציונית בכללה . הדיון הוא בעל אופי היסטוריוגרפי , לא פילוסופי תאולוגי ולא פנומנולוגי . הקמת המזרחי כמפלגה ציונית דתית בתוך ההסתדרות הציונית ( 5 . 3 . 1902 ) הייתה ציון דרך בתולדות התנועה הציונית . הציבור שקיבל על עצמו את מרות המזרחי הודה לראשונה שהוא מהווה מיעוט בהסתדרות הציונית , שההנהגה הציונית נמצאת בידיה של הנהגה חילונית . זאת בניגוד לתקופת חיבת ציון , שבה התפיסה הרבנית הייתה שהרוב הדומם של התנועה מזדהה אתה , ומכאן התביעה החוזרת ונשנית של הרב מוהליבר להנהיג את התנועה . לתודעת המיעוט של המזרחי בתקופת הציונות המדינית הייתה השלכה מרחיקת לכת על התנהלותה של הציונות הדתית מול האורתודוקסייה הלא ציונית . ראוי להדגיש שהאידאולוגיה הדתית לאומית נוסחה כבר קודם להקמת המזרחי , והתנועה החדשה כמעט שלא הוסיפה דבר לאידאולוגיה ולתאולוגיה הציונית דתית . העובדות ידועות , אלא ששבייד מעמיק בשורשים הרעיוניים של משנת ריינס ומתנתק מהדיון ההיסטורי ( ראו שם , עמ׳ . ( 713 - 712 גם ספרו של יוסף שפירא , הגות , הלכה וציונות : על עולמו הרוחני של הרב יצחק יעקב ריינס , תל אביב , 2002 הוא בעל אוריינטציה רעיונית . על הסתירה בדברי ריינס בין ׳ציונות חומרית׳ ל׳ציונות רוחנית׳ ועל ראיית הציונות כ׳אתחלתא דגאולה׳ ראו שם , עמ׳ . 116 - 115 , 114 - 113 , 55 - 53 וראה עמ׳ 117 בהערה , ושם , עמ׳ . 126 - 125 הוא מדגיש כי הדיכוטומיה בנושא זה היא פועל יוצא מהפולמוס עם החרדים ( שם , עמ׳ . ( 126 כן מסביר שיש להבחין בין שלב בתהליך שהוא מכוון להקל על צרות ההווה ובין תכלית התהליך להחזיר את העם בתשובה ( שם , עמ׳ . ( 142 על הדיכוטומיה בטיעוני אליעזר דון יחיא ראה שם , עמ׳ . 119 על הסתירות במשנת ריינס בנושאים אלה עומדים גם אהוד לוז וגאולה בת יהודה הנזכרים שם , עמ׳ 142 ( בהערה ) . הפרשנות על משנת הרב ריינס כאילו הגותו מפרידה בין דת לציונות אינה נכונה . הרב ריינס חזר והדגיש את מקומה של הדת היהודית במחשבה הציונית . המאבק של הרב ריינס על הפרדת ה׳תרבות׳ מהציונות רק מוכיח את הזיקה שמצא בין זו לזו . החשש היה שהציונים החילוניים יעמיסו תרבות חילונית על המפעל הציוני . הפשרה שהסכים לה בהעתקת התרבות לעשייה של האגודות המקומיות מבוססת על ההנחה , שהשליטה באגודות המקומיות היא ברובה של אנשי המזרחי , וגם באה למנוע את האשמת הציונות בידי היהודים החרדים כאילו הפרוגרמה שלהם היא חילונית . הרב ריינס לא תלה בציונות את הרעיון המשיחי , גם כדי למנוע מהחרדים להאשים את הציונות במשיחיות שקר . הניסוחים שלו בסוגיות אלה סותרים לפעמים , מאחר שהם מבלבלים בין טענות עקרוניות לטענות טקטיות . 2 אני חולק בעניין זה על דב שוורץ , הקובע כי ׳מאה שנות ציונות דתית מתחילות עם הפיכת המזרחי לסיעה בהסתדרות׳ . ראה דב שוורץ , ׳מראשית הצמיחה להגשמה׳ , הציונות הדתית : עידן התמורות , ירושלים , 2004 עמ׳ . 26 המזרחי עצמו ב׳קול קורא׳ הראשון שהוציא לאור קבע , שהציונות מתחילה עם חיבת ציון . ראה ׳קול קורא׳ , בתוך ישראל קלויזנר , ׳בראשית יסוד המזרחי׳ ,

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help