sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

אינו חלק מהגאולה , שהיא עצמה תבוא בדרך הנס . בעמדה עקרונית זו אחז כל ימיו , ואליה נחזור בהמשך הדברים . בדרשה שנשא בשווינציאן , עוד טרם ועידת קטוביץ , קרא להסיר את עול השעבוד , הטיף ׳לעבודת האדמה ולחרושת המעשה ולשלוח במסחור ידיהם׳ ולא ל׳חלוקה׳ , דיבר על ערך עבודת האדמה , וקבע כי הארץ לא נתנה יבולה עד כה : ׳כאילו כבשה כחותי ( ה ) לבל להשביע בהם זרים׳ . לימים טבע הרב ריינס את המושג ׳אהבה עממית׳ במשמעות הקשר הלאומי המאחד את כל היחידים לכלל אומה . היה זה חידוש באידאולוגיה הלאומית דתית , אשר עד כה מיצבה את הלאומיות בתוך הדת . בשנת תרמ״ד ( 1884 ) עבר הרב ריינס לשרת בקודש משווינציאן ללידא , קהילה גדולה ובעלת אמצעים , שהסכימה לכסות את חובותיו שצבר סביב הקמת הישיבה בשווינציאן . במכתב לידיד שהתפרסם בספר בשנת תר״ן ( 1890 ) הגן על תנועת החובבים מפני החרדים . במכתב זה טען להרמוניה בין ארץ ישראל , תורת ישראל ועם ישראל . החזרת היהודים לטבע , לעבודת אדמה , יוצאת מתוך ביקורת על הגלות : ׳שכל המידות הטובות והמאושרות ( או מאשרות ) יכולות להתקיים ולהשתמר רק אצל עובדי אדמה ולא אצל הסוחרים והתגרנים׳ . חיבת ציון אינה באה לפתור רק את ׳צרת היהודים׳ , כי אם גם את ׳צרת היהדות׳ . ׳תקותנו שתנועת היציאה תביא בכנפיה מרפא , רפואת הגוף ורפואת הנפש׳ . הרב ריינס לא היה מעורב בפעילותה של תנועת החובבים . הסיבות לכך היו שונות : רבנותו בלידא תבעה מאמצים רבים , במחצית הראשונה של שנות התשעים הוא היה טרוד באסונות משפחתיים , וגם הנהגת התנועה התלבטה אם להפעיל אותו כתעמלן שלה . באמצע שנות התשעים פנה ר׳ שמואל מוהליבר לריינס בהצעה שיהיה פעיל יותר בענייני חיבת ציון , והוא התחמק . יש להניח שהתנהלות זו נבעה מהסתייגות מבני משה והפולמוס שעוררו , וגם ממיעוט אמפתיה שהייתה לו כלפי עמדותיו של ר׳ שמואל מוהליבר , שהתאפיינו ב׳ציונות מעשית׳ של ׳דונם פה ודונם שם׳ . הרב ריינס היה מהפכן בהלכי רוחו , והוא חתר לציונות גדולה ולא ל׳יום קטנות׳ . 18 שם , עמ׳ . 79 - 77 , 51 - 50 19 ראה שפירא , הגות , הלכה וציונות , עמ׳ . 28 - 27 20 ראה רצבי , ׳הערות לשאלת סיגולו של הרעיון הלאומי בציונות הדתית׳ ( לעיל הערה , ( 2 עמ׳ , 96 - 71 ובעיקר עמ׳ . 84 , 80 21 בת יהודה , איש המאורות , עמ׳ . 45 - 44 22 ראה יוסף שלמון , ׳מסורת ומודרניות במחשבה הציונית דתית בראשיתה׳ , בתוך בן ציון יהושע ואהרן קידר ( עורכים ) , אידיאולוגיה ומדיניות ציונית , ירושלים תשל״ח , עמ׳ . 36 - 35 23 בת יהודה , איש המאורות , עמ׳ . 64 - 56 , 46 24 ראה יוסף שלמון , ׳המאבק על דעת הקהל החרדית במזרח אירופה׳ , דת וציונות , ירושלים תש״ן , עמ׳ ; 222 - 221 בת יהודה , איש המאורות , עמ׳ ; 58 - 57 קלויזנר , ׳בראשית יסוד המזרחי׳ ( לעיל

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help