sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

פילוסופיה יהודית צמחה כתוצאה מחברותם של פילוסופים יהודים בשתי קהילות : הקהילה הפילוסופית ופרדיגמות הידע שלה והקהילה היהודית ומכלול אמונותיה , ערכיה והפרקטיקה האופיינית לה . פילוסוף יהודי הוא אפוא חבר בשתי קהילות בלתי תלויות לפחות : אוניברסלית ופרטיקולרית . הטקסט הפילוסופי הוא מוצר של חברות כפולה זו . לפיכך גם אם מנקודת מוצא הרמנויטית יש ביסוס לאוטונומיה הטקסטואלית כנקודת מוצא פרשנית , הרי אימוץ עמדה זו בעייתי , שכן קל להיווכח כי הטקסט הפילוסופי היהודי אינו יחידה אוטונומית סגורה שדבר אין לה עם עולם החיים הממשי שמתממש בחברות של הפילוסוף בשתי הקהילות שצוינו . אכן , הטקסט הפילוסופי משקף דיאלוג סינכרוני של ההוגה עם זרמי מחשבה בני זמנו ועם הבעיות האופייניות בזמן הנתון , בד בבד עם שזירתם בשיח היסטורי דיאכרוני הפונה אל עולמה הפנימי של היהדות . כל יצירה פילוסופית גדולה משקפת ציר חיתוך ייחודי של שני סוגי שיח אלה . צירי חיתוך אלה נקבעים על ידי גורמים רבים , אולם הגורם המרכזי הוא המשקל המשתנה המיוחס לכל אחד משני הצירים : הסינכרוני והדיאכרוני . יש פילוסופים יהודים שהציר הפילוסופי הסינכרוני הוא היסוד הראשוני המנחה אותם בפירוש מחדש של הציר הדיאכרוני . ולעומתם יש פילוסופים שנקודת המוצא שלהם היא הדיאכרוניה ההיסטורית התרבותית , והציר הסינכרוני נועד לאפשר להם לתרגם ולפרש מחדש את הדיאכרוניה עצמה , מבלי לשנותה שינוי רדיקלי . ההכרה בציר הראשוני שדרכו מתחיל המהלך הפילוסופי היא ביטוי להכרעה יסודית על סוג החברות בקהילות שבהן חי הפילוסוף . פילוסוף היוצא לדרכו מהציר הסינכרוני מצהיר כי קהילה זו ראשונית בעבורו . פילוסוף מסוג זה עשוי לנטות למהלכים מהפכניים שיובילו להתאמה של הדיאכרוני לסינכרוני . לעומת זאת פילוסוף היוצא לדרכו מהציר הדיאכרוני ורואה בו את אבן הבוחן של מפעלו , עשוי להביט במבט ביקורתי יותר על הציר הסינכרוני עצמו . הרמב״ם הוא דוגמה מובהקת לפילוסוף שנקודת המוצא שלו היא הציר הסינכרוני הפילוסופי . לעומת זאת רוזנצווייג הוא הוגה שנקודת המוצא שלו נקבעת על ידי הציר הדיאכרוני דווקא ומכאן יחסו הביקורתי לפילוסופיה ועמידתו על מרכזיות החוויה והעובדתיות הדתית . למרות הבדלים אלה פילוסופים יהודים חיו בשני עולמות והיה עליהם לתווך ביניהם . התיווך הוא פעולה של רפלקסיה יצירתית , שלעתים הובילה לתוצאה שלא הלמה את הקיום היהודי הממשי כפי שהתגבש בניסיון חייהם של יהודים שאינם פילוסופים . עניין זה נכון גם באשר להוגים שהציר הדיאכרוני הוא נקודת הפתיחה שלהם . יוסף דב סולובייצ׳יק הוא דוגמה ומופת להוגה שנקודת הפתיחה שלו היא הציר הדיאכרוני – עולם התורה והמסורת הלמדנית . אבל מסעו הפילוסופי מוביל אותו לעצב פילוסופיה שאינה רפלקסיה שעוקבת אחר ניסיון חייהם הממשי של חברי קהילת המאמינים שאליהם פנה . הפילוסופיה שלו היא ניסיון להמיר את ניסיונם הממשי ברפלקסיה יוצרת

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help