sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

הרי שמובנן אימננטי . היגדים על האל , על ההתגלות וכו׳ , מבטאים את השיפוט וההכרה האנושית ואין להם מובן אונטולוגי החורג מגבולות ההכרה האנושית . גם אם לא מאמצים את קביעתו של פוירבאך שהתאולוגיה היא אנתרופולוגיה , אי אפשר להתעלם מהבעייתיות שיש בקביעות המתיימרות לנסח היגדים על מה שמעבר להכרה . אבל בעייתיות זו כמעט אינה מצויה בפילוסופיה היהודית ואפילו זו שבמאה העשרים . למעט הוגים יחידי סגולה רוב ההגות היהודית , בניגוד לזו הנוצרית , בחרה להתעלם מהשיח הפילוסופי המעודכן ולהתגדר בגבולות של שיח אחר . היא ממשיכה את הקו הפילוסופי היהודי הקלסי של עמידה בשולי השיח הפילוסופי ומחוצה לו , בנוסף להיותה ממוקמת בשולי החיים היהודיים . דומה כי הפילוסופיה היהודית מגלמת לא אחת את האידאלים שגרשם שלום מייחס לחכמת ישראל . במאמרו הקלסי ״מתוך הרהורים על חכמת ישראל״ ( תש״ה ) , ביקר את חכמת ישראל במאה התשע עשרה וראה בה מאמץ מתמשך ״להתאבדות היסטורית לחיסול ופירוק״ . שלום פותח ושואל : האם חכמת ישראל באוניברסיטה העברית שינתה את המגמה ? תשובתו מהוססת , והיא מתורגמת לסדרת שאלות נוקבות : וכי לא יקום חזון חדש מתוך המגע עם ״קרקע עולם״ של האומה , מתוך היניקה המחודשת ממקורות נצח . מבניית הווה אגב העלאת העבר ככוח חיוני ? [ ... ] איה הבניין שאמרנו להקים , אותו בניין המעמיק עד השיתין של מציאותנו והווייתנו והמרקיע שחקים מתוך עומק יסודותיו ? [ ... ] האם משהו אינו כשורה בבית החכמה והמדע ויש לחשוב מחשבות על בדק הבית ? שאלות אלו נענות בקינת הסיום : ״פעמים נדמה שעמידתנו בפני החזון הגדול של חכמת ישראל המתחדשת היא כעמידתם של אותם המלאכים שנקרו לומר שירה לפני המקום ולא הספיקו להשלים פרקם , ׳כי כוחם תשש ובטל לעמוד בפני יוצרם כהתבטל הניצוץ על גבי הגחלת׳״ . התפיסה של הפילוסופיה היהודית , כפי שתוארה עד כה , מניחה כי היא פרויקט היסטורי שגילם תשוקה לידע . גם אם ההיסטוריוגרפיה של הפילוסופיה היהודית דחתה את תוכן הידע שהוצג בספרות הפילוסופית היהודית , היא לא הציעה לה חלופה . ״פילוסופיה יהודית״ נחשבת לעיסוק בטקסטים קנוניים ומורשתם . ומה יהא על הפילוסוף העומד ושואל על חייו ועל קיומו ? ומה על זיקתו של הפילוסוף לחברה שהוא פועל בתוכה ? שאלות אלה נדונו להיוותר בשוליים של השיח ההיסטוריוגרפי על אודות הפילוסופיה היהודית , ולא פחות מכך על ידי הקהילה הפילוסופית היהודית הקלסית , שבדרך כלל פעלה בשולי החברה . 3 שלום תשל״ו , עמ׳ . 385 4 שם , עמ׳ . 403

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help