sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

לכל היותר מסאי מזהיר . ואולם עצם העובדה שהוא אחד מיחידי הסגולה המתמודדים עם שאלות הקיום היהודי בעידן זה , היא ביקורת לא קלת ערך על מסלולה של הפילוסופיה היהודית ; אם פילוסופיה היא ניסיון לתת דין וחשבון ביקורתי רפלקטיבי על חיי האדם הממשיים , או אז הפילוסופיה היהודית לא עמדה באתגר זה . היא עיצבה שדה שיח המנוכר לחיים הראליים של היהודים ובכך איבדה מכוחה לתרום לתודעה העצמית הממשית של יהודים בעבר ובהווה . כמעט מפתה לומר כי הפילוסופיה היהודית חיה באקדמיה אבל מתה במרחב החיים הממשיים . ניכור הוא אמנם חלק מהותי של החשיבה הפילוסופית , שכן הפילוסופיה חושבת על הקיום והופכת אותו לאובייקט עיוני , ובמובן זה היא מנוכרת לו . ואולם אין בקביעה כללית זו כדי לפתור את הבעייתיות המיוחדת של הפילוסופיה היהודית : אם בדרך כלל הפילוסופיה היהודית כה רחוקה מהחיים הממשיים של יהודים , במה היא יהודית ? אם יהדותה של הפילוסופיה מציינת רק את המוצא של הוגיה יהיה בכך משום עלבון לפילוסופיה היהודית עצמה . אם יהדותה של הפילוסופיה מתגלמת בכך שהיא מתייחסת לטקסטים יהודיים כאלה ואחרים , אפשר לשאול לאילו טקסטים בדיוק היא מתייחסת ? האם הפילוסופיה היהודית שמרה על מקומם של הטקסטים ברקמת החיים עצמם , או שמא בודדה אותם ויצרה עולם טקסטים יהודיים מדומיין , שאין לו חלק ונחלה בחיי היהודים ? כבעבר כך בהווה , הוגים יהודים מייצרים מרחב סגור בינם לבין טקסטים יהודיים שמעניינים אותם ושאין להם בהכרח זיקה לקיום היהודי הראלי . הפילוסופיה היהודית מכוננת על ידי המעטת ערך החיים היהודיים הראליים . היא מתגדרת בתוך מרחב סגור . במרחב זה הפילוסופיה היהודית מצטיירת כמעין כינון של עולם מדומיין המערפל או מדחיק את זיקותיו למה שמחוץ לו . עולם יהודי זה מתפרש כסוג של מרחב טהור שדבר אין לו עם המציאות ועם הטקסטים השזורים במציאות זאת . ניתוח זה מוביל אל השאלה : האם לפילוסופיה היהודית יש טקסטים קנוניים שאינם מותנים בה ? טקסטים שהקנוניות שלהם כוננה על ידי החיים היהודיים , או שמא כל פילוסוף מייצר לו טקסט קנוני וקורא אותו באופן ההולם את עולמו ? בעיית היסוד היא אפוא זאת : האם אפשרית פילוסופיה יהודית ? דבר אחד ברור : פילוסופיה יהודית שתהיה מרוחקת מניסיון החיים של יהודים , מהפרקטיקה ודרכי הביטוי הקונטמפורריים , תהיה לכל היותר ספקולציה , משחק , שאי אפשר להתייחס אליו יותר מדי ברצינות , שכן אין היא מתמודדת עם שאלות היסוד של כל אדם ובכלל זה היהודי : מה המשמעות של חיי כיש ממשי החי כאן ועכשיו בהקשר תרבותי יהודי . יתר על כן , פילוסופיה יהודית שהיא מטפיזית או תאולוגית אינה מתמודדת כראוי עם האתגרים שהציבה המחשבה הפילוסופית הבתר קאנטיאנית והבתר הגליאנית מצד אחד , והמחשבה האנליטית מצד אחר . לפי קווי המחשבה הללו שהלכו והתחדדו במרוצת המאה העשרים , הקביעות התאולוגיות או המטפיזיות , אם הן בעלות משמעות , ולא גיבוב היגדים חסרי מובן כפי שהניח הפוזיטיביזם הלוגי ,

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help