sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

סערת רוחם ואת מחשבותיהם בסוגיות אלו בפואטיקה ובפרוזה . הכתיבה המסאית המשוכללת התפרצה אף היא והפכה להיות כלי ביטוי מרכזי למכלול השאלות הללו . אבל כמו בעידן הקדם מודרני כך גם בעידן המודרני , הפילוסופיה היהודית התייצבה מרחוק , כשהיא מנוכרת למסע החיים היהודי . רוב הפילוסופים היהודים בחרו להתכנס בבית מדרשם התאורטי , המטפיזי או התאולוגי ולענות על שאלות האתמול במונחים ובתאוריות שדבר אין להם עם החיים היהודיים הראליים . קסם האל וקסם המטפיזיקה המשיכו לפעול בתחום החשיבה הפילוסופית היהודית והעמיקו את הפער בינה ובין הקיום היהודי הראלי . בפילוסופיה היהודית החדשה כמעט אין הכרה במרכזיות הפנומן של ״מות האל״ . גם הוגה נבון כבובר סבר ש״מות האל״ מציב אתגר לאדם ; עליו לשאול עצמו מה חלקו במות האל , כביכול עליו למצוא בתוכו את האל מחדש . אבל האם החזרת האל לחיים על ידי קונברסיה או טרנספורמציה של הסובייקט היא האפשרות היחידה לפשר ״מות האל״ ? ואולי ״האל מת״ מפני שהוא נעשה לא רלוונטי לחיי אדם והפסיק להיות שחקן במרחב החיים הממשי של בני אדם ?! אם אפשרות זו הולמת יותר את הניסיון היהודי , מהי הרפלקסיה הפילוסופית המוצעת לו ? רק פילוסופיה יהודית שוויתרה על החיים הממשיים הייתה יכולה להשיב את האל לחיים בצורה שהציע בובר . אכן , ״מות האל״ הוא אתגר למי שעוסק בשאלות על משמעות הקיום היהודי בהווה ועל זיקתו לעבר שבו חי האל . אבל אתגר זה אינו חייב להיעלם על ידי חזרה בנלית של מה שמת . דווקא אחד העם הוא שנענה לבעיית הזיקה שבין ההווה לעבר , ובניגוד לבנליות של הפילוסופים הציע גם פתרון מורכב ומזהיר , שלפיו את העבר אפשר לפרש ביותר מאופן אחד : בעיני המאמינים העבר הוא גילום של נוכחות האל , ובעיני מי שאינם מאמינים הוא גילום של כוח היצירה התרבותי של העם היהודי . השאלה המטפיזית פסקה מלהיות השאלה המרכזית , ובמקומה הציב אחד העם את השאלה התרבותית החברתית : האם יש תבנית משותפת לתפיסת היהדות התאולוגית הדתית ולתפיסתה החילונית . במונחים ויטגנשטייניאניים אחד העם הציע להתמודד עם שאלה זו באמצעות בחינת הדמיון המשפחתי הקיים בקרב כל מי שמחייב את העבר היהודי , אם מובנו הוא טרנסצנדנטי ואם מובנו הוא אימננטי כיצירה אנושית . מעבר לעובדה שאחד העם לא נחשב לחלק מהקנון של הפילוסופיה היהודית הנלמדת בדרך כלל בחוגים למחשבת ישראל , רוב ההיסטוריונים של הפילוסופיה היהודית שכתבו את תולדותיה של הגות זו בצורה רציפה , למעט רוטנשטרייך ושביד , אינם מכלילים אותו בקורפוס הפילוסופי הקנוני , משום שהוא אינו נחשב פילוסוף אלא 2 לניתוח סוגיה זו והשלכותיה על הפואטיקה והפרוזה העבריים ראו שגיא תשע״א , במיוחד עמ׳ . 82 – 32

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help