sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

את קיומם היהודי : סידור התפילה , הספרות ההלכתית , ספרות מנהג , הספרות העברית וכיו״ב . ואולם לפילוסופיה היהודית מקצב עצמאי ואוטונומי גם , ובעיקר , מבחינת זיקתה לקיום היהודי הראלי . הפילוסופיה היהודית , למצער בעידן הקלסי שלה , לא התלכדה עם מכלול האופנים האחרים שבאמצעותם ביטא היהודי את קיומו כיהודי . היא התעלמה כמעט כליל מהמשמעות שיש לצורת החיים הפרקטית ההלכתית על התודעה והרפלקסיה העיונית . רוב ההוגים העמידו במרכז את העיון הספקולטיבי ואת העיסוק התאולוגי ולא את הפרקטיקה – ההלכה , המנהג , האתוסים והמיתוסים שעיצבו את החיים היהודיים . הפילוסופיה היהודית שיקפה לא אחת עמדה אוונגרדית , שולית , שחתרה כנגד המקובל והמוסכם . היא לא פענחה את הקיום היהודי כפי שנחווה בפועל , אלא הציבה דגם קיום יהודי חלופי , שנועד מראש ליחידי סגולה , שחייהם הפילוסופיים מתנהלים כחיים שוליים . יהודה הלוי בספרו " הכוזרי " וכן המהר״ל או רוזנצווייג הם דוגמאות חריגות להוגים שנקודת המוצא שלהם הייתה הפרקטיקה והחיים הממשיים של היהודים . בדרך כלל הייתה הפילוסופיה היהודית מעין מחשבה חתרנית שחרגה ממרחב החיים הראליים של היהודים . היא עיצבה דגם של יהדות טהורה שיש לה זיקה מועטה לחייהם הממשיים של היהודים . היא עיצבה עולם מדומיין , החורג מהעולם היהודי הראלי שאותו הותירה זר ומנוכר . המטפיזיקה והתאולוגיה היו עניינה המרכזי ולא החיים הממשיים של יהודים על מכלול בעיותיהם הקיומיות . ועם זאת היא יהודית לעילא , שכן כובד המסורת היהודית כונן את היישום של העיון הפילוסופי , וכן את הצורך המתמיד לתאם בין התאוריה ובין הטקסטים ועולם החיים היהודי . השוליות של הפילוסופיה היהודית נגרמה מחמת המוצר הטקסטואלי הסופי שנוצר , אבל לא בהכרח משום שהפילוסופיה היהודית נכתבה על ידי אנשי שוליים , התלושים מלב החיים היהודיים . מתח זה בין הפילוסופיה לבין החיים היהודיים הראליים מתגלה בעצמה מיוחדת בעת החדשה , שבה חווה העם היהודי משברים עמוקים במישורים רבים : המבנה החברתי הפנימי האוטונומי קרס והיהודי הושלך אל הקהילה האזרחית הכללית . התפנית במבנה החברתי הייתה כרוכה בשינוי אקזיסטנציאלי עמוק : החילון נעשה פנומן לגיטימי בחיים היהודיים , וחיוב הקיום היהודי פסק מלהיות מובן מאליו . שאלת הזהות היהודית הפכה להיות שאלה מכרעת , ובמסגרתה עלתה מחדש שאלת היחס שבין העבר ובין ההווה . השאלה הייתה לא רק אם לחייב את הקיום היהודי , אלא גם ובעיקר מה משמעות קיום זה וכיצד יש לבטאו בחיים עצמם . מכלול ההתמודדות עם שאלות אלו מצוי בספרות העברית שהתעוררה לחיים ועסקה בשאלות הללו בעצמה ובחדות מיוחדות במינן . יוצרים כפיארברג , ברדיצ׳בסקי , ברנר , ביאליק , טשרניחובסקי , עוז , א " ב יהושע או פיליפ רות ועוד רבים ביטאו את

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help