sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

מבוא הגות יהודית במבחן אתגרי ההווה מאז ומתמיד הייתה הפילוסופיה הנוצרית ערנית וקשובה להישגים הפילוסופיים העדכניים . מכלול התמורות שעברו על הפילוסופיה מצאו בדרך כלל הד ישיר בהגות הדתית , משום שפילוסופים נוצרים מייצרים את הגותם מתוך הפנמת השיח הפילוסופי החוץ דתי . כחברים בקהילה פילוסופית הפועלת במסגרת שפת שיח אוניברסלית הם מבינים כי עליהם לבסס או להסביר את עמדתם הדתית לנוכח שפת שיח זו ובתוכה . יתר על כן , לעתים קרובות הפילוסופיה הנוצרית מייצרת אופני חשיבה הנתפסים כחלק מהחידוש הפילוסופי עצמו . קשה להפריז בתרומתם של הוגים כמו פאול טיליך , רודולף בולטמן או גבריאל מרסל לשיח הפילוסופי הכללי . לעומת זאת , הפילוסופיה היהודית מתנהלת בדרך כלל בקצב אטי , לא תמיד מעודכנת במחשבה הפילוסופית הקונטמפוררית ולעתים קרובות נכתבת לנוכח מסורת פילוסופית שעבר זמנה . רק לעתים נדירות הפילוסופיה היהודית מתלכדת עם הפילוסופיה בת הזמן . דוגמאות חריגות להוגים קונטמפורריים הן : הרמב״ם , הרמן כהן ופרנץ רוזנצווייג . נדירים עוד יותר ההוגים שהגותם פורצת דרכים חדשות במחשבה הפילוסופית עצמה . אבל הוגים אלה הם בבחינת היוצא מהכלל המעיד על הכלל . הפילוסופיה היהודית ברובה המכריע ארכאית . קביעות כלליות אלה אינן באות למעט מחשיבותה של הפילוסופיה היהודית . הפילוסופיה היהודית היא פנומן פנימי של התרבות היהודית עצמה ; היא אחד האופנים שבאמצעותם משוחחת התרבות והמסורת היהודית עם עצמה . לפיכך היא מתנהלת במקצבה הפנימי ולא בהכרח במקצב האוניברסלי הפילוסופי . בעייתה העמוקה של הפילוסופיה היהודית אחרת : אם היא תופעה פנימית יהודית , היא הייתה אמורה לשקף , לנתח ולהציג רפלקסיה ביקורתית מודעת של יהודים על יהדותם . יתר על כן , היא הייתה אמורה להתלכד עם האופנים האחרים שבאמצעותם ביטאו יהודים 1 ראו עוד , שביד , 1970 עמ׳ ; 36 – 12 שוורץ תשס״ה .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help