sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

הווי אומר , הערכים של חירות , פתיחות ואחריות הותאמו לכיוונים חדשים שהתאפיינו בעיקר בפרץ של יצירתיות אקדמית הנמשכת עד כתיבת שורות אלה . מעתה ניתב שגיא את תגובותיו לתחום המחקרי , ללימוד , להוראה וניהול אקדמי באוניברסיטת בר אילן , לחברות במכון שלום הרטמן , ובעיקר למחקר כשלעצמו . מתחילת דרכו נמשך שגיא לחקר ההגות הקיומית , וזו מכתיבה את סגנונו ואת תפיסתו את הזהות . במבוא שכתב עם עמיתיו עורכי הקובץ ' רב תרבותיות במדינה דמוקרטית ויהודית ' , נמצא דברים אלה : על פי התפיסה האקזיסטנציאליסטית , הזהות אינה מהות נתונה , אלא הישג של היחיד , המתממש בתהליכים של סינתיזה . סינתיזה זו מורכבת משלושה קטבים : הקוטב האחד הוא זה של הנתונים העובדתיים ההכרחיים של האדם , הכוללים את הנתונים הפיסיים , הביוגרפיים , ההיסטוריים והתרבותיים שהאדם מוצא את עצמו בתוכם . הכרחיות זו אינה מסמנת הכרחיות לוגית , אלא הכרחיות עובדתית בלבד ; האדם מוצא את עצמו כבר מעוצב על ידי גורמים אלה מבלי שבחר בהם . הקוטב השני כולל את אפשרות הבחירה והדמיון , הפותחים פתח לאפשרויות חדשות , שאינן כפויות על ידי הנתונים ההכרחיים העובדתיים של היחיד . אם הקוטב הראשון מבטא את הכפיפות לעבר , הקוטב השני משקף את הפתיחות לעתיד . אולם שני קטבים אלה לבדם אינם מכוננים את זהות האני . הם הנתונים שהזהות מתגבשת באמצעותם . הקוטב השלישי המכונן את הזהות המסוימת של האדם הוא התייחסותו אל שני הקטבים הקודמים . במילים אחרות , הזהות האנושית אינה נתונה , אלא מכוננת בתהליך רפלקטיבי . בתהליך זה האדם עומד לנוכח הנתונים ההכרחיים , מצד אחד , ולנוכח האפשרות להינתק מנתונים אלה ולבחור באפשרויות שהדמיון הפתוח מציע לו , מצד אחר . מבחינת קוטב העבר שגיא עומד כל העת לנוכח המכורה הציונית הדתית שלו . הוא מודע לעיקרון המוצק של המחשבה הקיומית , שלפיו ״זהות אנושית אמיתית אינה יכולה להינתק מהנתונים ההכרחיים״ . אבל לפי הנתונים שתיארתי קודם , הציונות הדתית שהצמיחה את אבי שגיא הייתה בעלת מאפיינים של חירות ואוטונומיות , הן מבחינת הסביבה הבורגנית ה״תלושה״ מזווית הראייה של הסמלים הדתיים הן מבחינת 5 מ׳ מאוטנר , א׳ שגיא ור׳ שמיר , ״הרהורים על רב תרבותיות בישראל״ , בתוך הנ״ל ( עורכים ) , רב תרבותיות במדינה דמוקרטית ויהודית : ספר הזיכרון לאריאל רוזן צבי ז״ל , תל אביב תשנ״ח , עמ׳ . 72 - 71 › שם , עמ׳ . 72

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help