sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

דברים אלה מבטאים מעגל זהות יסודי של שגיא . חינוכו היה בשנות החמישים והשישים של המאה שעברה במוסדות ציוניים דתיים , החל מבית הספר הממלכתי הדתי וכלה בישיבת ״נתיב מאיר״ שבירושלים . חלק משירותו הצבאי בנח״ל היה כקומונר ב״בני עקיבא״ . שגיא גדל בבת ים , והאקלים התרבותי והחברתי שבו גדל היה משותף לציונים דתיים רבים שגדלו בסביבה חילונית , גם אם היו ריכוזים מסוימים של דתיים בסביבה זו . זהות דתית מתעצבת לא פעם במרחב גאוגרפי , ובמיוחד כשיש למרחב זה משמעות . למשל בירושלים ובבני ברק נתהוו קהילות דתיות גדולות , שהמקום היה מרכיב בשייכותן ובזהות שלהן . לעומת זאת הבורגנות הציונית הדתית המפוזרת באזורים שאינם דתיים , ובחלקם נחשבים ״פריפריאליים״ , הייתה חסרה תחושת השתייכות כזאת . כותב שורות אלה , שגדל בחיפה , מכיר היטב את תחושת היעדר ההשתייכות ואת תוצאותיה . אפשר למנות תגובות אחדות של צעירים ציונים דתיים אלה . למשל יש שביקשו את הזהות במפעל ההתנחלויות החל משנות השבעים ; יש שהמשיכו את המצב המקורי בכך שהשתקעו במרכזים האורבניים בעלי הרוב החילוני ; ויש שעולמם עוצב מתוך פתיחות כזאת שנרתעה מהשתייכות קהילתית עמוקה , אך גם לא שבה למצב הראשוני של הסביבה החילונית המלאה . אבי שגיא נמנה עם האחרונים . הוא קבע את מושבו בקהילה ציונית דתית בקריית הרצוג בבני ברק ולאחר מכן בפתח תקוה . שורשיו של שגיא בבת ים , התחנכותו בשכונת בית וגן בירושלים והחינוך הלא פורמלי של ״בני עקיבא״ יצרו ציוני דתי בעל חירות , אוטונומיות וגבולות גמישים מחד גיסא , ואחריות חברתית עמוקה מאידך גיסא . על כן טען שגיא כי ״בני עקיבא״ של אותה התקופה , לאמור עד אמצע שנות השבעים , אפשרה את הפתיחות הזאת . נתהוותה כאן זהות בעלת ״אישיות״ ושיוך ממסדי , שהשתמרה גם כאשר השתנו מקומות המגורים . בישראל , רמת אפעל תשנ״ה ; H . Tirosh - Samuelson & A . W . Hughes ) eds . ( , Avi Sagi : Existentialism , Pluralism , and Identity ) Library of Contemporary Jewish Philosophers , 10 ( , Leiden & Boston 2015 2 שגיא התגורר בצעירותו במובלעת חרדית זעירה , קריית באבוב , בתוך העיר בת ים . הוא למד בבית הספר היסודי הממ״ד תחכמוני . מצד אחד בשל זהותו הציונית הדתית לא היה חלק מהקריה החרדית . דוגמה לכך היא מאבקו על הנפת דגל המדינה ביום העצמאות . מצד שני הודות לסביבה החילונית הוא נחשף לחברה פלורליסטית שונה . נדמה לי שהאינדיווידואליזם המאפיין את מחקרו ואת זהותו של שגיא חב לא מעט לרקע ביוגרפי זה . 3 ראו למשל S . Brandes , “ Religion , Ethnic Identity , and the Sense of Belonging " , in H . E . Goldberg , S . M . Cohen & E . Kopelowitz ) eds . ( , Dynamic Belonging : Contemporary Jewish Collective Identities , New York & Oxford 2012 , p . 34 › ראו למשל A . Montefiore , A Philosophical Retrospective : Facts , Values , and Jewish Identity , New York 2010 , pp . 11 - 12

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help