sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

מציג נמענים שונים של הדיאלוגיות בשירת עמיחי לכל אורכה כדי להראות כיצד מעצבים יחסים דיאלוגיים אלה את העצמי הדובר בשירים . במישור המתודי המאמר מראה בעזרת מונחיו של ויטגנשטיין כיצד הדקדוק בשירת עמיחי מאפשר לחשוף את השפעותיהם של אחרים משמעותיים על הכרעות קיומיות של הדובר . במישור התמטי המאמר מסתייע בפסיכולוגיית העצמי של קוהוט ובפסיכולוגיה ההתייחסותית של מיטשל , שבה נוסח מושג של עצמי דינמי ומשתנה , שמנהיר את המהלך הפסיכולוגי של כינון עצמי אל מול זולת משמעותי . השאלות המלוות את פרשנות השירים הן מה מקומו של הביטוי הפואטי בכינון העצמי אל מול האחר , ומה היחס בינו לבין האחר הממשי . מאמרו של לירן רזינסקי מציע קריאה צמודה של הרומן ' יאלו ' מאת הסופר הלבנוני אליאס ח׳ורי , המתאר אסיר בבית כלא , הנדרש , במהלך העינויים , לכתוב את סיפור חייו . המאמר בוחן את הכפילות המתקיימת ברומן בין הכתיבה לבין המסגרת הקונקרטית הכופה והנוראית שבה נתון הכותב . הרומן של ח׳ורי מציע רפלקסיה מעמיקה על אודות כתיבה וזהות . הרפלקסיה מובעת דרך המשחק העדין שהמאמר מנסה לחשוף , משחק שבו כל הכרעה וכל ניואנס , כל מילה בטקסט וכל היבט תאורטי במחשבה לגבי הכתיבה , מתקיימים בתווך שבין כתיבה ( במשמעות הרחבה שהיא מקבלת למשל במחשבה הצרפתית ) לבין עינוי ואילוץ . מאמרו של ענר גוברין חותר לקראת פסיכולוגיה חדשה של שיפוט מוסרי , המבוססת על ההנחה שרכישת היכולת המוסרית , בדומה לרכישת יכולות קוגניטיביות ופיזיות אחרות , מערבת מרכיבים מולדים המתממשים בעזרת גרייה סביבתית מתאימה . על פי תאוריה זו , לסיטואציות מוסריות מבנה עומק אחיד , ותינוקות לומדים לזהותו במהירות וללא מאמץ בשנתם הראשונה לחיים . מבנה זה הוא דיאדה בין מי שמזוהה כדמות הורית ( הצד החזק ) לבין מי שמזוהה כדמות תלותית ונזקקת ( הצד החלש ) . הגירוי שמפעיל את הכושר המוסרי מבוסס על האינטראקציות בין התינוק לבין הדמות המטפלת , ובעקבותיהן מתפתח אצל התינוק מערך של ציפיות המכוונות לאופן שבו הצד המזוהה כהורה צריך להתנהג כלפי הצד המזוהה כילד . אל תוך מבנה זה נוצקים תכנים שונים התלויים בתרבות שהפרט משתייך אליה . מאמרו של חזקי שוהם תאורטי באופיו , ועיקרו הגדרה מחודשת של המושג ״מסורת״ . המאמר טוען כי מסורת אינה ישות אונטולוגית היסטורית , אלא צורת שיח ופעילות סימבולית שבאמצעותה מייחסות קבוצות חברתיות שונות משמעות טמפורלית למקטעי חיים מסוימים הנתפסים כקושרים יחד ממדי זמן שונים . המאמר מבסס את ההגדרה באמצעות סקירת שתי גישות אחרות , מנוגדות , להמשגת המונח ״מסורת״ במחשבה החברתית תרבותית של המאה העשרים : מסורת כניגודה של המודרנה , ומסורת כליבת הזהות של החברה . הניתוח מתמקד באפשרויות ביניים אחדות התומכות בתאוריה שהמסורת היא צורת שיח המייחסת משמעות טמפורלית למקטעי חיים .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help