sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

לאורך כל שנות יצירתה . היא מתגלה בהם כמשוררת אורבנית ומודרניסטית , אך תמיד – גם בעלת הסתכלות מיוחדת , אשר צבעה את שירי הערים בצבעים אישיים . שני פרקי העיון האחרונים בספר , השמיני והתשיעי , מציגים דבר והיפוכו מבחינת נושאיהם . בפרק השמיני נדון נושא ״אובססיבי״ בשירתה של גולדברג : חילופי החושך באור , או תקוות הסתלקותו של החושך מפני האור . נושא טריוויאלי לכאורה זה מתברר בפרק כנושא יסוד החוזר ומופיע בצמתים עתירי משמעות לאורך יצירתה , ובדיון שבגוף הפרק הוא אף נקשר להשקפת העולם האמנותית שבה החזיקה . לעומת הפרק השמיני , שבו נדונה תקוות המהפך מחושך לאור , הרי הפרק התשיעי עומד כל כולו בסימן המוות והחידלון . נושא המוות לא היה זר ללאה גולדברג , והיא נגעה בו בשירתה פעמים רבות , ואף בצעירותה לא נמנעה מלכתוב עליו . אולם בפרק זה נדונה זווית מיוחדת של הנושא : מדובר בו על ״שירים על סף המוות״ כמושג , המתמלא תוכן אוטוביוגרפי בעיקר בשיריה האחרונים . אלה הם שירי ״קו הקץ״ ממש , אשר נכתבו מתוך ידיעת הקץ הקרב ובצלו , ומכאן מעמדם הייחודי ביצירתה . פרקי הספר מקיפים אפוא היבטים המשרטטים במצטבר פרופיל מרתק של יצירת גולדברג ( ובמשתמע – פרופיל שלה עצמה כיוצרת מרתקת ולא בנלית ) . כך , נחשפת כאן רשת המתחים המונחת בתשתית יצירתה ומקיימת אותה כלב חי ופועם : המתח בין ארוס לתנטוס , בין גבריות לנשיות , בין תרבות אירופית לתרבות עברית , בין עבר להווה , בין דינמיות של רגש לסטטיות של צורות . גם כותרתו של הספר מרמזת על אותה עמדת מתח הנובעת ממצב של ״בין לבין״ . בשירה ״על גבול האור״ , ששמו משמש כותרת הספר הזה , גולדברג מתארת את המעבר בין היום ללילה במילים אלה : ״וסהר מצטיר על פני מרום , / הבהוב לבן , זהיר ולא בטוח / כלו הסוס בין לילה לבין יום״ . עמדת ההיסוס , או בהתבוננות אחרת – העמדה המביאה בחשבון אפשרויות סותרות או מתנגשות – מוקרנת מתוך רבים משיריה של לאה גולדברג ומוציאה אותם מכלל פשטנות וחד משמעיות . ובמילותיה שלה בהמשכו של השיר הנזכר : זו שעת תמורה בה נעמד אלמים על גבול האור – לאן יפנה לבנו ? האם נחזר , אחי , הנעבר ? 3 שירים , כרך ב , עמ׳ . 112

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help