sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

פרק הנספח נוגע בהיבטים של ״גאוגרפיה הומניסטית״ . חמשת חלקיו מבוססים על מסעות אמתיים שלי בעקבות לאה גולדברג וגיבוריה בברלין , העיר שהייתה נקודת מוצא ורקע בעיקר ( אך לא רק ) ליצירות הפרוזה שלה . אלה הם מסעות קונקרטיים אישיים שהם בה בעת גם מסעות ספרותיים מרובי אסוציאציות , המובילים הלוך וחזור מן האתרים האורבניים אל יצירות הפרוזה והשירה של לאה גולדברג . כאמור , בפרקיו האחרים של הספר נדונים נושאים המתבססים על חתכים ביצירתה של גולדברג ובעיקר על חתכי אורך , המאפשרים להאיר את הנושאים הנחקרים במבט דיאכרוני , לאורך ציר הזמן . זהו העיקרון שעליו מבוססים העיונים ברובם של הפרקים . בדיונים הנפרשים בגוף הספר נחשפים מצד אחד היבטים מובלעים בפואטיקה שלה , ומצד אחר – נושאים ייחודיים שיצירתה נדרשת להם , ואשר כאמור לא הושם אליהם לב במחקר ובביקורת העוסקים ביצירתה . לסוג הראשון שייכים במובהק הפרק השני , השלישי והרביעי . הפרק השני פורש את תופעת השירים חוצי המגדר , שבהם דובר קול גברי , ה״מופעל״ על ידי מחברת אישה . הפרק בוחן את התופעה , את אופני התגלמותה ותפוצתה בשירת גולדברג ואת הסיבות לכך . הפרק השלישי ממקד את ההתבוננות בדרך שבה מפעילה המשוררת דמויות נשיות מוכרות מתוך רבדיה השונים של התרבות ביצירותיה השיריות ( מן המקרא , מהמיתולוגיה היוונית , וכן מתוך מעשיות ויצירות ספרות קלסיות ) , ומשתמשת בהן כאלוזיות , בעלות כוח רימוז מן הכללי אל האישי , המתפקדות גם כמסכות בדרגות שקיפות שונות . הפרק הרביעי נוגע בצבר מיוחד של אזכורים מתוך שיר השירים השזורים ביצירת לאה גולדברג , וכן בדרכי העיבוד המפתיעות שלהם בתוך שירתה ( ואף בז׳אנרים אחרים ביצירתה ) . בפרק זה מובלטים הן מקומו המיוחד של שיר השירים בעולמה הן עמדתה הפואטית הלא שגרתית כלפיו . נושאים פואטיים ספציפיים אלה והדרכים שבהן הם נידונו והוצגו , הם בגדר חידושי מחקר ביצירת גולדברג . לסוג השני של העיונים בספר זה , הנוגעים בנושאים ייחודיים , שייכים שאר הפרקים . הפרק החמישי דן בנושא התשוקה הנשית ומימושה , נושא שלמרבה הפליאה לא עסק בו המחקר בדרך שיטתית ומקפת , על אף קרבתו המתבקשת לנושא האהבה והאהבה הנכזבת , נושא שנחשב דומיננטי ביצירת גולדברג . בפרק נחשפות פניה של הכתיבה הארוטית הגולדברגית , ״כתיבת הגוף״ , תוך מעקב צמוד וכרונולוגי אחר הנושא , המאיר כך את הגרף הדיאכרוני המעניין של הופעותיו ביצירתה . הפרק השישי עוסק בתהליכי חניכה , בעיקר של דמויות נשיות ביצירת המשוררת , הן בשירתה הן בפרוזה שלה . אולם תהליכי החניכה מוצגים כאן מזווית מיוחדת , כמתרחשים ומואצים באמצעות מסעות ברכבות . לצד העיסוק בנושאו המרכזי , נבדקות , בין היתר , התחבולות האמנותיות שנוקטת גולדברג לצורך ריענונו של סמל אוניברסלי ( הרכבת ) וחילוצו מן הבנליות . הפרק השביעי עניינו חטיבת השירים על ערים , שנכתבה

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help