sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

המשקפים אותן . הספר נשען על מחקר היסטורי ועל חומרים ארכיוניים , וגם על הרומנים שחיברה גולדברג על רקע שהותה בברלין ובבון . ב 2016 פורסם ספרה של נטשה גורדינסקי , בשלושה נופים – יצירתה המוקדמת של לאה גולדברג . הספר עוסק ביצירתה של לאה גולדברג בין השנים , 1945 – 1935 כלומר , בעשור הראשון שלה בארץ ישראל . המחברת דנה ביצירת גולדברג לא במסגרת הספרות הלאומית ( העברית ) , כי אם בדיון השוואתי הקורא את יצירתה בתוך המרחב האירופי , ובמיוחד בהשוואה לספרות הרוסית ולספרות הגרמנית . ביסוד הספר מציבה המחברת את ההנחה " כי יצירתה המוקדמת של גולדברג נסבה סביב שאלות של זיכרון תרבותי ותרגום תרבותי " . הספר בוחן את הערוצים הספרותיים השונים שבהם עסקה גולדברג בשנים , 1945 – 1935 והוא מתייחס לארבע סוגות עיקריות שבהן התמקדה : הרומן , השירה , הרשימה והמסה . למרות הניסיון מצד הביקורת המוקדמת לתייג את לאה גולדברג בעיקר כמשוררת האהבה הנכזבת , הרי שהמתבונן מקרוב ביצירתה יגלה גוני גוונים של התייחסות אל העולם , אל עצמה ואל זולתה , ולא בהכרח רק מנקודת המוצא האמורה . קשת הנושאים שלה , כפי שמתברר למעיין המדקדק , כוללת מגוון רחב יותר מזה שניסתה הביקורת לקבע , מגוון שקוראיה ומבקריה המוקדמים נטו להתעלם ממנו לעתים מזומנות . לאה גולדברג אמנם חזרה ועסקה בנושאים מסוימים ביצירותיה לאורך כל שנות כתיבתה , ובשל כך ״הואשמה״ על ידי חלק מן הביקורת במונוטוניות . אך ראוי לציין כי כאשר שבה וכתבה על אותם נושאים בתקופות שונות בחייה , עשתה זאת אחרת , כשהיא טעונת ניסיון חיים , שעם הצטברותו במהלך השנים ממילא שינה גם את עמדותיה ואת התייחסותה וליטש את כתיבתה על אותם נושאים ״מונוטוניים״ כביכול . עובדות אלה , טריוויאליות ככל שהן נשמעות , מזקיקות את חוקרי יצירתה ל״כיול מחדש״ של דרכי הבדיקה והמחקר , ואולי מצריכות בעיקר ריענון של זוויות ההתבוננות ביצירתה . ספר זה , שהוא פרי התבוננות שהויה ביצירתה של לאה גולדברג , מנסה אפוא להאיר את יצירתה מנקודות מוצא ותצפית מגוונות . הוא נשען בעיקרו על חתכים ביצירתה בנושאים שהמחקר והביקורת לא התעכבו עליהם כלל או כאלה שלא הרבו לדון בהם . מדובר באיתור וליקוט של חומרים מתוך כלל יצירתה למבוגרים , תוך מעקב קשוב אחר נושאים החוזרים ועולים בשלבי יצירה מוקדמים ומאוחרים שלה , ומרחיבים את תמונת עולמה השירי , מעבר למה שהוכר ונדון במחקר ובביקורת . הספר כולל עשרה פרקים . הפרק הפותח והפרק המסיים ( הנספח ) , מעמדם שונה מזה של הפרקים האחרים : הפרק הפותח סוקר את הביקורת המוקדמת שקידמה את פניה של יצירת גולדברג , ואף קיבעה מוסכמות מסוימות בנוגע אליה . בחינת התקבלותה מתמקדת בפרק זה לא רק בנושאיהן ובתוכניהן של רשימות הביקורת שנכתבו על יצירתה , אלא גם בעמדות המגדריות המובלעות של מבקריה , המתבטאות בלשון הביקורת ובבחירת דרכי הביטוי .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help