sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

ונאחזת בה שוב ושוב בדרכים מדרכים שונות , חוזרת ונדרשת אל יצירתה על סוגותיה המגוונות למבוגרים ולילדים כאחד , ורואה בה דמות מופת . כך , למשל , מאיר אריאל כותב ב 1984 את השיר ״שדות גולדברג״ , המתכתב עם שירה הידוע ״האמנם עוד יבואו ימים״ , והשיר זוכה מאז לביצועים שונים ולהשמעות מרובות ; ב 1992 מופיע ספרו של חזי לסקלי , אשר זוכה לכותרת העכברים ולאה גולדברג ; ב 2005 מפרסמת אנה הרמן ״י״ד סונטות בעקבות לאה גולדברג״ בגיליון הראשון של כתב העת הו ! , שבו יוחד לה מדור שלם , והוא מבסס את מעמדה המרכזי כמודל בקרב יוצרים צעירים ; ושורה של משוררים ומשוררות מפרסמים לאחר מותה שירים המוקדשים לה . במכלול יצירתה מתגלה גולדברג כיוצרת משכילה , בת בית בתרבות האירופית ומחוברת לקלסיקות הספרותיות שלה , אך מעורה גם בהיבטיה של תרבות עברית שורשית . כלאיים אלה מניבים ביצירתה דרכי ביטוי ועיצוב מיוחדות לה ומיוחדות לעצמן , שאינן בגדר שעתוק של השיח השירי הנקוט ביצירות בני דורה – משוררים ומשוררות כאחת . האם בכך טמון הפתרון לחידת הרנסנס שזכתה לו לאחר מותה ? האם שינויים בטעם הספרותי של הדור האחרון הכשירו את הלבבות לכך ? האם התקבלותה הנרחבת של שירת הנשים שימשה גורם מאיץ ? תשובות רבות אפשריות לשאלות אלו , אך אולי בלתי אפשרי להגיע להסבר אחד ממצה לתופעה מרתקת זו בעלת הדינמיקה הבלתי צפויה . לצד הפליאה על עצם התהליך קיימת גם התחושה שנעשה כאן צדק פואטי עם מי שנדחקה לקרן זווית על ידי חלק מן הביקורת בעשור האחרון לחייה . אם בראשית דרכה נחשבה כתיבתה של גולדברג ״שקופה״ ו״פשוטה״ , בעיקר משום שקוראיה ומבקריה קראו בעצמם את יצירותיה קריאה ״פשוטה״ בכלים לא מתוחכמים , הרי שבעשורים האחרונים חל שינוי גם בגישתם של המבקרים , החוקרים והקוראים . שירתה ויצירות הפרוזה שלה , שזכו להארה מחדש , נתפסות היום כיצירות מתוחכמות , אשר ״פשטותן״ מתגלה ברוב המקרים כתחבולה אמנותית וכמסווה שמתבקש להסירו . בשנים האחרונות התחוללה גאות של ממש בפרסום מחקרים על אודות גולדברג ויצירתה : בשנת , 2011 במלאות מאה שנים להולדתה , ראה אור ספרו של גדעון טיקוצקי , האור בשולי הענן . כפי שמציינת כותרת המשנה שלו , הספר עורך ״היכרות מחודשת עם 1 בין המשוררים שכתבו על לאה גולדברג או הקדישו לה שירים : אסתר ראב , דליה רביקוביץ , גבריאל פרייל , ט ' כרמי , יהודה עמיחי , אברהם הוס , משה בן שאול , טוביה ריבנר , חמוטל בר יוסף , גלית חזן רוקם , אבנר טריינין ורוני סומק . יש להניח שרשימה זו אינה שלמה . 2 ראו לדוגמה את הסבריה של חמוטל בר יוסף ( , 2012 עמ ' . ( 21 - 11 בר יוסף תולה את סוד עמידותם של שירי גולדברג , בין היתר , בפשטותם , בענוותו של הקול המדבר , המעורר אמון והזדהות , בסירוב להיתקע בחוויות עבר טראומטיות , בפיכחון העולה מן השירים , בהעדפתה לתאר ״חוויות אנושיות אוניברסאליות , קיומיות , נצחיות״ ( שם , עמ ' , ( 19 במיזוג המאוזן של מגמות פואטיות , ובבהירותם של השירים כאמצעי להנגישם לקהלים רחבים .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help