sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

שאפשרויות אלו אבדו ואינן . טיליך טוען , כי המשקל הרב שיש למושג זה הוביל , בהעדר הבנה נכונה שלו , לדיספוזיציות מעוותות ולרעות חולות בעקבותיהן . בספרו הנ " ל מייחד טיליך דיונים לעיווּתים ולרדוקציות השונים שנעשו למושג האמונה במהלך הניסיון לזקק את משמעותו בתחומי הפילוסופיה , התאולוגיה ועוד . עם כל זאת מסיק טיליך , שכל דיבור על האמונה , כולל זה שבספרו שלו , פתוח לטעויות ולפרשנויות שגויות של מושגי האמונה . באמצעות חקירת הבעיות שעליהן מצביע טיליך ניתן להתחקות אחר מקורם של השיבושים השונים שחלו לאורך השנים במושג " אמונה " . לצורך התחקות זו ניתן להציע תיאור של האבולוציה של המושג . מושג האמונה נעשה שגור בפי כול , בעקבות תיאורי התנ " ך , כיחס שבין האדם והאל . יחס זה מתואר בתנ " ך כתופעה רגעית , המתרחשת בעקבות אירוע מסוים , נס או התגלות . עם הזמן נעשה ניסיון להפנים את הרגעים ההרואיים הללו ולהתווֹת על פיהם אורח חיים . המעבר של אירוע האמונה מיחס ספונטני וייחודי לאורח חיים יומיומי ומכוון צמצם את האמונה לדוקטרינה שיש להשיג ולהנחיל לדורות הבאים . בהפיכתה של האמונה לאורח חיים בטל הצורך בהצדקה או בהנעה עצמית כזו שהייתה בסיטואציה הראשונית שכוננה את האמונה אצל המאמין . יוצא אפוא , שעצם ההנחלה של האמונה מדור לדור ואף מרגע ההתגלות לרגע שאחריו מהווה את האקט של האמונה . אם נקבל את התיאור הזה של אבולוציית מעשה האמונה ואם לאו , מעשה האמונה מופיע בעיני מאמינים רבים ככזה שאיננו נותן מקום להרהר אחריו , שכן הרהור שכזה נתפס כפגם בשלמות האמונה . הואיל ואקט האמונה הוא המשכת התקיימותה בשלמותה , כל הפסקה ברצף הזה , לשם שאלה או הרהור , נתפסת כרגע של אי –אמונה וממילא פוגמת בשלמותה . כפי שציין טיליך , המונח עצמו משמש לצורך התנגדות לאינטלקטואליות ולהתחמקות מניסיון להבנת המציאות . כל אפשרות של חקירה על האמונה נעלמת מתוקף הציווּי שניתוסף לה – להאמין ללא ספקות וחקירות . בהעדר חקירה ודיאלקטיקה של המאמין והאמונה הפכה האמונה למושג ריק והצהרתי גרידא , שמותנה פעמים רבות בדיספוזיציות של כפיפות ושל פתיות . העדר אופק של חקירה אף הוביל להתניית האמונה בתנאים חיצוניים לה ולעירובה עם מושגים אחרים מתחום היחסים שבין האדם והאל . 2 שם , עמ ' . 126 3 תיאורים כמו " והאמין בה ' ויחשבה לו לצדקה " ( בראשית טו , ו ) , " ויאמינו בה ' ובמשה עבדו " ( שמות יד , לד ) . 4 כשל זה הוא דוגמה מובהקת לתוצאה של הדינמיקה שאבי שגיא מכנה " האמונה כפיתוי " . בדינמיקה זו , שהיא פנומן פנים – דתי , האחיזה באמונה עצמה עלולה להביא את המאמין האוחז בה לפתח עמדה שהיא לכאורה דתית , אך למעשה נתפסת כשלילית מנקודת מבט דתית . ראו על כך שגיא תשע " ב , 2 עמ ' . 270 - 165

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help