sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

פתח דבר דמותו של רבי נחמן מברסלב ( תקל " ב - תקע " א ; 1810 - 1772 ) היא חידה מהלכת . בשנים האחרונות מנסים להבין את פשר הצלחתו של צדיק חסידי מלפני יותר ממאתיים שנה להיות רלוונטי ואף מסעיר בדור הנוכחי . אחת השאלות שמלוות את התופעה של רבי נחמן וחסידות ברסלב היא : מדוע חלקו עליו בחריפות רבה כל כך בזמנו , ומדוע רדפו את חסידיו שנים אחרי מותו עד כדי התרת דמם ? תשובתו של רבי נחמן הייתה : " איך אפשר שלא יחלקו עלי , מאחר שאני הולך בדרך חדש שעדיין לא הלך בו אדם מעולם [ ... ] אף על פי שהוא דרך ישן מאוד אף על פי כן הוא חדש לגמרי " . דרכים חדשות שערערו על הסדר הישן עוררו מאז ומעולם אי – נחת והתנגדות בחברה . אך התשובה המיוחסת לר ' חנוך העניך ליינער מראדזין ( 1891 - 1839 ) מבהירה וממקדת את התופעה : " רבּי נחמן , מה החדּוּש שחוֹלקים עליכם ? מאחר שאתם משפּילים את הגּדוֹלים בּמעלה וּמראים להם שעדין הם רחוֹקים מה ‘ יתבּרךְ וּלהפךְ , לקּטנּים בּמעלה אתם מראים שהם קרוֹבים וּסמוּכים לה ' יתבּרךְ " . נראה כי איש אינו מרוצה מרבי נחמן , לא הגדולים שהוא מוריד מגדולתם ואף לא הקטנים שהוא מעלה מקטנותם . דרכיו החדשות – ישנות של רבי נחמן אינן טיול בעלמא , כי אם פריצה וערעור על מה שקיים . מי שבא בשעריה של מחשבת ר " נ צריך להיות מוכן לערעור זה ולצאת מאזורי הנוחות והמובן מאליו . כי ר " נ , כמו אורח פורח , נכנס אל בעל הבית השלו וההגון , מוציא אותו מגבולותיו ומסיר ממנו כל ודאות . ר ' חנוך העניך מיקד את נושא המחלוקת על ר " נ באימפקט החברתי של פעילותו ; אני מנסה לעבור מבירור הסיבה למחלוקת על ר " נ לבירור משמעותו של האימפקט שיצר . לפיכך אני דן בתנאי האפשרות של האימפקט הזה , השפה שבה הוא מתחולל והתפיסות השונות שמעורבות בו . בספר זה אני מבקש להציג ולהבהיר מושגים בתורת רבי נחמן מברסלב ובראשם את מושג האמונה , בתוך מסגרת מושגית פנימית המתכתבת עם העולם היהודי הדתי והמשכילי , עם הפילוסופיה הכללית ועם המציאות ההיסטורית הקונקרטית של ימיו . משנתו העשירה של ר " נ , הכוללת תורות , שיחות וסיפורי מעשיות , עברה כברת דרך 1 חיי מוהר " ן , שצב . 2 שיח שרפי קודש ג , תרכט .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help