sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

שאר " המידות הטובות " . הקונקרטי מחייב את העולם ומתנהל באמצעות התנאים של המציאות , גם אם אינו מרגיש מחויב כלפיהם . חיוב העולם איננו משמש כאידאל , ואין חובות חיצוניות המכתיבות את האופן שבו נשמע האיש הקונקרטי למציאות . המציאות מספקת אפשרויות , ובתוכן ניתן להתנהל . הקונקרטי אינו שולל את היציאה הגמורה מתחומי המעשי והמידי , אך זו נשמרת כאופצייה אחרונה , ומה שהוּצא מתוך המידי תלוי עומד ומחכה לכניסתו אל המרחב הקונקרטי . המגמות של המיסטי והקונקרטי הן הפוכות : המיסטי מבקש לשמר את המחסומים ולהדגיש את הניכור , ואילו הקונקרטי מנסה להתנהל אתם , ודרכם ולהגביר את הנגישות . המיסטי מבקש להתבטל ; הקונקרטי מבקש להתקיים . המיסטי מתכווץ ומתאיין ; הקונקרטי מתפשט וממלא . המיסטי מוותר על הגוף ועל המציאות המרובדת לטובת השכל והחשיבה , ואילו הקונקרטי מתעצם בתוך הגופים ומחפש את השכל בתוך המציאות . נימות אלו יופיעו במהלך הדיון , ויהוו נקודות ציון במחשבתו של ר " נ . בפרק הראשון של הספר התעכבתי רבות על כיוונים וזרמים במחקר ברסלב . מלבד הצורך המחקרי בהתעכבות זו היה לי חשוב להביא את הקולות השונים ולערוך ביקורת מסודרת ופרטנית על השיטות השונות ולהבין את נקודות המוצא שלהן . הצגת השיטות בפירוט מאפשרת לקורא להתמצא בדרכים ובגישות של החקירה , לזהות את תהליכי החשיבה ואת נקודות הביקורת האפשריות . אם לעתים נראה שאני מותח ביקורת חריפה על הגישות המוצגות , הרי שזו " תוכחת מגולה ואהבה מסותרת " . אני מכיר טובה על כל הידיעות והתובנות החשובות והמחכימות שהחוקרים העלו , ואשר שימשו אבני דרך בבניין המחקר של ברסלב והחסידות . אני שמח ליטול חלק במאמץ המתמשך של החוקרים להבין ולחקור את הגותו של ר " נ , מאמץ שנעשה , כך נראה לי , מתוך חיבה ומעורבות אישית יוצאת דופן בחקר החסידות . בסופו של דבר , הספר הזה מציע תשובות לשאלות מרכזיות במחקר החסידות בכלל ותורת ברסלב בפרט , תשובות שיש בהן נגיעה לחקר חיי הדת ולשאלת מקומם בתרבות המערבית . עם זאת , יותר משהספר מציע תשובות לשאלות הוא מציע אופן דיון בסוגיות החסידיות הפתוח לסוגות חקירה שונות ובין – תחומיות . הניתוחים והמסקנות המובאים בספר מצביעים על כך שישנו פוטנציאל רב בניתוח המביא בחשבון נימות היסטוריות , ספרותיות ופילוסופיות ומדגיש את משמעותן והשפעתן על ההגות החסידית . תודתי העמוקה למוריי ורבותיי פרופ ' אבי שגיא ופרופ ' רון מרגולין , שהנחו אותי בעבודת הדוקטור . אבי שגיא לא חסך שבטו מאתי , הקפיד על קלה כחמורה , ודאג תמיד ליראת השמים שלי . אני מודה לו במיוחד על השנים שבהן שימשתי כעוזר מחקר שלו , והחכמתי בשימוש תלמיד חכם , ועל השבילים שפתח לי להיכלי חכמה רבים ומגוונים . דאגתו ומסירותו הפכו את עבודתנו לחברות נאמנה , ועל כך המון תודה . רון מרגולין , מורה אמתי לחסידות ,

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help