sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

ומובנת דרך הופעתה הקונקרטית ב " זמן – מרחב " שבו הופיעה . תאוריות וגישות מסוג זה , הרחוקות מהאופן שבו היה מקובל לחקור את הגותו של ר " נ , מאפשרות דיון והנגשה של תנועות נפשיות ומבעים לשוניים תאורטיים שלו שאינם נכללים בתיאורים התאולוגיים השכיחים בהקשר זה , מיסטיים או אקזיסטנציאליסטיים – דתיים . דווקא דרך תיאורי הצללים של קפקא , הטחותיו של ניטשה וניתוחיהם של ובר והיידגר יכולתי להצביע על הנימות המדויקות בדברי ר " נ ולפתח אותן . דרך עבודותיהם ניתן להזמין את הקורא המודרני להיחשף לעולם עמוק ומורכב של התעקשות לנצח ולהתעלות בתוך המציאות , לצלול בתהומות ולזהות את הגשרים שבין חלקי הנפש והתרבות המשוסעים . דרכם ניתן להבהיר את מושג היראה של ר " נ , שעל פיו כל ניסיון של צמצום ההסתעפות בתוך המציאות , סיום הסיפור או קיצור הדרך , באמצעות הכנסת שם האל אל הסיפור שלא במקומו או שלא בזמנו , פוגם בברית עם האל עצמו . לאור הבנה זו השתדלתי להימנע מקריאה מיסטית של דברי ר " נ ומהבנתם במסגרת חשיבה זו , ותחת זאת העדפתי לעגן אותם בהקשרם הקונקרטי המעשי . הקריאה שהפעלתי על כתבי ר " נ מוּנעת ממה שניתן לזהות כ " מוטיבציה ראליסטית " , דהיינו אפשרות יישובה של טענה אי – רציונלית עם מושגינו על העולם באמצעות שיבוצה במהלך רציונלי . לשם כך אני מוכן לעשות משהו שנראה פשוט למדיי , כל כך פשוט שנראה מוזר שאחרים אינם עושים : לכלול עוד אזורי חיים בדיון , ולחשוב שר " נ התייחס גם אליהם . גישה זו לדברי ר " נ נענית לאופן שבו הוא עצמו ביקש שיבינו ויישמו את דבריו : " למייסע " ( למעשה ) . גישת ה " למייסע " מייצגת את הקונקרטי ואת הפעילות בתוך תחומי המציאות הראלית של " העולם הזה " , גם אם יש לה השלכות לעולמות אחרים . גישה זו עומדת לעומת מה שרבים מבינים כגישה מיסטית . לשימוש של חוקרים ותאולוגים במושג " מיסטי " פנים רבות , ובמקרים רבים אף משמעויות סותרות בין משתמשים שונים , עד שנראה כי חובה להגדיר את השימוש הספציפי שנעשה בו במסגרת זו . הניגוד שאני משתמש בו במהלך הספר בין המיסטי ובין הקונקרטי מייצג שני צדדים בתפיסת עבודת האל . המיסטי הוא הלך רוח ניהיליסטי השולל את העולם הזה ומניע את האדם המיסטי לחפש תכליות ומשמעויות בעולמות אחרים . עמדה זו תופסת את המציאות הגשמית כמרחקים ומחסומים בין האדם הרוחני במהותו ובין ה " אמת " ושאר הטובין האידאליים הנמצאים במקומות רחוקים . זהו הלך רוח אפלטוני שאליו שייכו החוקר גרשם שלום ותלמידיו את התנועה החסידית . לעומתו הקונקרטי הוא הלך רוח של מוכנות להימצא במציאות המעשית והמידית , מבלי לנסות למצוא פתרונות או מקלט במקומות אחרים . ה " אמת " של הקונקרטי היא תוצר והופעה של המציאות ואיננה נמצאת בעולם אחר , כמו 3 טומשבסקי . 1965 המוטיבציה הראליסטית הובנה כזו שמניעה את המחבר ולא את הקורא , אך תאוריות עדכניות מוסרות את תפקיד ההתאמה של הכתוב למציאות לידי הקורא – פרשן , ואף מעמידות אותו כעיקרון מנחה של קריאה ופרשנות . ראו על כך ברינקר . 1983

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help