sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

הגדרות ראשית החיפוש אחר תשובה לשאלה העומדת במרכז הספר כרוכה בבירור כמה ממושגי היסוד של הפילוסופיה , ולפיכך ראוי לפתוח בהגדרת המונחים הבסיסיים ביותר שיחזרו ויעלו לכל אורך הספר . אמנם הגדרות לעולם אינן הגדרות גרידא ותו לא , ככל דבר אחר , וכפי שכבר מצאנו אצל שפינוזה למשל , הן עצמן מכוונות אל ההמשך , מקפלות בתוכן את שיצמח מתוכן ומיוסדות על הנחות יסוד אחרות , לרוב נסתרות במבט ראשון . ההגדרות אף אינן מעל הביקורת . מלוא תוכנן ומשמעותן יתמלא רק לאחר השלמת הדברים , אולם עדיין הן חיוניות לצורך הבהרת הדיבור ויצירת בסיס דיבור משותף , ולו ארעי וראשוני בלבד , נתון עצמו לביקורת ככל שיהא , לשם הבנת הטיעונים . יקרה שהגדרות תחשופנה למונחים ששימושם שונה מעט או הרבה מהשגור אצל קורא זה או אחר , אזי רב ערכן שבעתיים למניעת אי הבנות . אובייקט : ישות בעולם התופעות . מושא ההכרה . אובייקטיפיקציה : הפיכה לאובייקט . סובייקט : מבחינה הכרתית - האני המכיר , בניגוד לאובייקט ( המושא ) המוכר . מבחינה אונטולוגית - הישות אשר בה ולה קורים המאורעות המנטאליים . המצע שבבסיס ( סוב - ייקט ) כל חשיבה וחוויה , הקודם להן ומכונן את האובייקטים . עם פיתוח הדברים עשוי להתגלות יחס מורכב יותר אף הדדי בין הסובייקט והאובייקטים , בין הסובייקט והעולם . כמו כן יתברר , עם שינוי דיאלוגי , שזהו האני של מהלך הקוגיטו ( אך לא העצם החושב ) , התודעה הפרה רפלקטיבית , הראשונית , טרם חזרתה אל עצמה ( אך לא אין ) והמכונן את הווייתו של אדם כאדם ( לכן לא " אחרת מהיות " ) . כל זאת בהמשך . עולם התופעות : כל מה שמופיע לפני הכרתי . סך כל האובייקטים . העולם : כל היש . תפישה אימננטית של העולם , ועם זאת רוחנית . רוחניות : הכרתית - תפישת הפרטים בעולם כקשורים ביניהם ואל העולם בכללו , ובפועל מעבר הדדי בין האינדיבידואלי

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help