sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
From:  > מיהו האדם > הקדמה

Page:11

ה - cogito ergo sum של דקרט : " אני חושב ( משמע ) אני קיים " , יידון בספר בהרחבה , ובקיצור יכונה מהלך הקוגיטו . יתבהר גם פשר נתינת ה " משמע " בסוגריים . מלכתחילה חווה בו האדם עצמו כסובייקט ולא כאובייקט . אותה ישות חומקת מהגדרה , נשמה , שאין לאחוז בה , לראותה , לדעת אותה . יען כי אינה אובייקט . עם אינספור השלכות בכל תחומי החיים , הגלויים והסמויים , הכלליים והפרטיים , גם על הקשר העמוק וההכרחי ביניהם , כפי שממחישים גם הפרקים על חברה , אמנות ומשמעות החיים שבסיום הספר . האדם הוא סובייקט . אולם מה בדבר העולם ? הצעד הדיאלוגי המכריע הוא שאותו ' אני עצמי ' מלכתחילה גם אינו מחוץ לעולם , אינו נפרד ממנו , אינו חייזר מקיום אחר שיש לברר את אופני פגישתו השונים עם העולם , כי אם חלק ממנו בכל מובן ורובד . גם גופנו בנוי מאותם יסודות כשאר הגופים בעולם ומציית לאותם חוקים פיסיקליים . אך הוא אובייקט בעוד האדם הוא סובייקט . מיהו האדם ? התשובה חייבת להיות דיאלוגית באין קיום ל " עצמי" כשלעצמו . יכול אני לנהוג כאילו רק אני קיים , אך מלבד העניין ה " פעוט " שזהו שקר , ההשלכות לא תאחרנה לבוא . התשובה הבסיסית של סובייקט במובן הדיאלוגי היא האמת העמוקה שבבסיס האספקטים השונים של חיי אדם בעולם , לרבות הקמאיים שבהם . ובכללם שאלת הזהות , שהינה פועל יוצא מטיב הדיאלוג בו בוחר האדם , בוחר כסובייקט חופשי בדיאלוג , זהותו הבסיסית האמיתית כאדם . בישותו כרוח , שהיא ישותו היסודית של העולם בכלל . רק התפרטותה והתגשמותה ( במובן האמיתי של החומר אל מול החומריות והחומרנות המסולפות ) מעניקה לו תוכן והתפתחות , ערך ויופי . יש להימנע אפוא מלייחס כוונות , שיפוטים ושאר האנשות לרוח העולם כשלעצמה . מצויים הם בדיאלוג אדם - עולם . אמת דיאלוגית רוחנית זו באה לידי ביטויה המלא באהבה , אשר על כן היא המעניקה משמעות . לא ברציונאליות של החוקים המסודרים ולא בכללים של השואפים להסתדר תימצא אפוא המשמעות , כי אם בא - רציונאלי . שאלת האדם שזורה בשאלת האהבה . האמיתית ובבואותיה . זהו ספר על האהבה .

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help