sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

על שמו נאמר שבצלאל משמעו " בצל אל היית כי בנית את המשכן " . במקרא נאמר עליו : " וימלא אותו רוח אלהים בחכמה בתבונה ובדעת ובכל מלאכה . ולחשב מחשבות לעשת בזהב ובכסף ובנחשת . ובחרשת אבן למלאת ובחרשת עץ לעשות בכל מלאכת מחשבת " ( שמות לה : לא - לג ) . אבי הרגיע אותי שבצלאל הוא אכן שם משפחתנו , אך במסמכים אפגאניים היו רושמים פלוני בן אלמוני , כך אבא בן מוסא , ומהם הוא הועתק לרישיון העלייה וממנו לניירות רשמיים של ממשלת המנדט , ואבי לא תיקן את השם במסמכים אלה משום כבוד אביו . אשר לכינוי בצל , זהו קיצור של בצלאל , שהיה נהוג בקהילתם . בילדותי לא רווח ביישוב החדש העניין בתולדות משפחת - המוצא . לפי אתוס כור ההיתוך שהיה משותף לרבים , כל בני ישראל הם עם אחד ואין להתייחס למוצא עדתי , ואילו מוצא ספרדי , אם צוין , היה לרוב כמזכרת עוון . אפגאניסתאן ויהודיה גם כן לא עוררו עניין אלא בשנים האחרונות , בעקבות התהפוכות הפוליטיות המרובות שהתרחשו בה והשתלטות הטליבאן עליה . הנה למשל רק בשנים האחרונות פורסמו ספרים המיועדים לציבור הרחב ונוצרו סרטים על - אודותיה . הנודע בספרים אלה שקראתי הוא ' רודף העפיפונים ' ( , 2003 עברית 2004 ) מאת הסופר האפגאני חאלד חוסייני . הספר תורגם לשפות רבות , נפוץ בכשבעה מיליון עותקים , ביניהם כ - 200 , 000 בעברית , ואף נעשה סרט על פיו ; ' אלף שמשות זוהרות ' מאת אותו מחבר ( (; 2007 ויש עוד : ' המסע של פרונה ' ( , 2002 עברית 2005 ) מאת הסופרת הקנדית דבורה אליס ; ' מוכר הספרים מקאבול ' ( עברית 2006 ) מאת הסופרת הנורווגית אוסנה סיירסטאד ; ' בית - הספר ליופי של כאבול ' ( 2008 ) מאת דבורה רודריגז ; ' אבן הסבלנות ' ( עברית 2009 ) מאת הסופר האפגאני עתיק רחימי . ספרים אלו מיוסדים על ניסיון אישי וזכו לתפוצה רחבה . מן הספרים שקדמו לאלה ידוע לי הסרט ' הפרשים ' לפי רומן של הסופר היהודי - צרפתי ג 'וזף קסל . העניין שלי בנידון לא היה אפוא חיפוש ' שורשים ' , אופנה שפשטה מאוחר יותר , תחילה בארצות - הברית בעקבות ספר וסדרת טלוויזיה בשם זה . גם לא היתה לי נוסטלגיה לארץ הולדתי , כיוון שאיני זוכר כמעט מאומה מן החיים בה ואין בכוונתי ליפותם , בדומה לחלק מיהודי ארצות האסלאם , בניגוד לתולדותיהם לאמיתן . כמו ברוב הארצות הללו גם באפגאניסתאן , חרף סובלנותה היחסית כלפי היהודים , הם היו מופלים לרעה , פרט לשנות שלטונו של המלך הרפורמטור אמאן - אללה . לעומת זאת יש לי זיכרונות נעימים מילדותי בירושלים , מבית הורי , ממשפחתי הרחבה ומהקהילה שנמנינו עמה . ואף זו , בתור חבר בתנועת הנוער 'המחנות העולים ' ובצעירותי חבר קיבוץ מנרה הייתי חילוני וסוציאליסט בהשקפתי וצידדתי ברעיון כור ההיתוך , אך לא חדלתי להתעניין בתולדות משפחתי ועדת מוצאי , ולא הפסקתי להרחיב את ידיעותי עליהן ולא ראיתי ניגוד בין התעניינותי זו לאידאולוגיה שלי . מעולם גם לא העלמתי את מוצאי בדומה ללא - מעטים באותן

יד יצחק בן-צבי

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help