sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

אקדמית . המידע בו אינו מומצא אך בשתי סוגיות : ביקורו של גדליה בהודו ובמכה והגירוש מהראת , שבהן הוספתי פרטים מספרות המחקר על מה שנרמז לי . אינני מחבר בלתי - מעורב , אלא מבטא את נטיותי ואת העדפותי . אין זה חיבור בדוי ואין בסגנונו ציצים ופרחים . עיקרו זיכרונות , מסורות , מעשיות וסיפורי - עם ששמעתי או קראתי , שהם ממאפייני עדה זו . הם עברו מדור לדור , שימשו אמצעי לחינוך צעירים והיו מקור נחמה בעת צרה ; המידע ההיסטורי ממחקרים ניתוסף רק כדי להנהירם . בעבר היו שראו בשילוב של נרטיב מתועד של תולדות קהילה עם סיפור תולדותיהם של משפחה ויחידים בתוכה שעטנז שאין להכשירו . כיום מקובל יותר לדון בתהליכים לאומיים , תרבותיים ודתיים מנקודת - ראות אישית וחד - פעמית של מספר בודד כדי להבין מהלך היסטורי . הסוציולוג האנגלי - יהודי אנתוני סמית טען בכמה הקשרים בספרו כי דורות מאוחרים של קהילה מעוצבים בחייהם הקהילתיים באמצעות הזיכרונות , המיתוסים והמסורות של הקהילה שבה נולדו ובתוכה התחנכו . בסיפור זה , בשני רכיביו - העדה והמשפחה , אין אישים רבי עלילה ואין אירועים הרי גורלות עם וארץ , אבל יש בו משמעות ולא - מעט אור . בכללו הוא סיפור מופלא ומרתק בעיני . הייתי בן עשר בקירוב , ישבתי ליד אבי בבית - הכנסת המרכזי של יהודי אפגאניסתאן בירושלים , בהפסקה שבין תפילת מנחה למעריב , בשעה של נועם בין הערביים . באי בית - הכנסת רובם קראו בתהלים , יש ואחד קרא פסקה בזוהר הקדוש בנעימה רוויה געגועים , והיו שלחששו זה עם זה . באתנחתא שבין התפילות הוגש ברגיל תה רותח , לפעמים עם תקרובת דלה כלשהי . באווירה זו של קדושה , קודרת מעט ומכמירת לב , תחקרתי את אבי , לא בפעם הראשונה , על משפחתי . רציתי לדעת את שמותיהם , את מקומות מגוריהם ואת עיסוקיהם של אבות אבותינו עד בצלאל שעל שמו אנו קרואים . אך כל תשובה שלו דרדרה מפי שאלות נוספות , שכן בכל דור היה אשכול של אחים ורציתי לדעת עליהם וגם על האחיות אף כי אותן ' לא ספרו' בשיח הקהילתי שלנו . לא על כל שאלותי השיב אבי ונראה שהלאיתי אותו והוא הפנה אותי אל סבי . לא רחוק מאבי ישב סבי בישיבה מזרחית על שטיחון בגומחה ועיין בספר . ישבתי בדחילו סמוך אליו ולא העזתי להפסיק את עיונו עד שהואיל להפנות אלי את מבטו העז , שהיה כמשפד את איש שיחו . הכול התייחסו אליו ביראת כבוד וכינוהו מוסא ח ' אן - תואר כבוד בארץ מוצאו שניתן לשליטים ולמיוחסים . ישבתי לידו כמשותק , אך כבר היה מאוחר לסגת . שאלתי אותו בחופזה , לא את שהתכוונתי לשאול אלא . 1 לכן לא הרביתי בהפניות ביבליוגרפיות , כדי לשמור על רציפות הכתוב , כמתבקש בסיפור זיכרונות . . 2 רעיון זה בניסוחים שונים בספרו , ראו אנתוני סמית , ' עמים נבחרים - מקורות מקודשים של זהות לאומית ' , ירושלים תשע '' א .

יד יצחק בן-צבי

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help