sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

מתודולוגיה קיימים מעט מאוד מחקרים העוסקים בפיקוד ובמנהיגות בצה " ל בהיבט ההיסטורי ובבניין כוחו של צה " ל בשנים . 1956 - 1949 המחקר מניח כי שורשיו של צה " ל בתקופת היישוב וכי ההשפעות העיקריות עליו באו מצד אחד מארגון ‘ ההגנה ' ומהכוח המגויס באותה תקופה — הפלמ " ח , ומצד שני מהצבא הבריטי , שבו שירתו רבים מבני היישוב בעת מלחמת העולם השנייה בכמה מסגרות , ובהן החטיבה היהודית הלוחמת ( החי " ל או בכינויה ‘ הבריגדה ' ) . בנושאים אלה ישנה ספרות מחקרית עשירה , ולה מתווספים חיבורים אוטוביוגרפיים וביוגרפיים . עבור חלקו העיקרי של המחקר נעשתה סריקה יסודית ומקיפה של מקורות ראשוניים בארכיון צה " ל , מקורות אשר ברובם הגדול לא נעשה בעבר כל שימוש מחקרי . החומר שנבדק כולל את ישיבות המטכ " ל בשנים הרלוונטיות , תיקים רלוונטיים במשרד הביטחון , מסמכים מלשכת הרמטכ " ל בנושאי הדרכה , תיקי יחידות , מסמכי מחקר ופיתוח ועוד . נבדקו תיקי לשכת ראש אג " ם ( אגף המטה הכללי ) , אה " ד ( אגף ההדרכה ) , מה " ד ( מחלקת הדרכה ) , פה " ד ( פיקוד בקצרה סקירות על אופן ההכשרה של המש " קים , הקצינים והמפקדים הבכירים בצבא זה . בחינת אופי הפיקוד בשלושת הפרקים האחרונים מתחלקת לשלושה נושאים עיקריים : מקצועיות , ערכים ומנהיגות . ההכשרה המקצועית שמפקדי צה " ל זכו לה הייתה רבה ומגוונת וראויה למחקר בפני עצמו . החלטתי להתמקד בלוז ההכשרה המקצועית לפיקוד , בתכנים ובתשומת הלב שהוקדשה בתכניות ההדרכה השונות לתוכן מקצועי , ובעיקר באופן שבו השפיע התוכן המקצועי על דרך הפיקוד והמנהיגות של המפקד . אין מחקר זה עוסק בממדים טקטיים ואופרטיביים או בפיתוח תרגולות ודיונים מקצועיים על מבנה וארגון , אלא בעיצובו של אופי הפיקוד . הגורם השני המשפיע על אופי הפיקוד הוא הערכים . הגורמים הערכיים נבדקו בהקשרים של רוח הלחימה של צה " ל תוך התמקדות בערכי הפיקוד , בערכי הלחימה ובערכים לאומיים – חינוכיים . הגורם השלישי הוא ההכשרה למנהיגות בקורסים , בדיקת התכנים ואופן העברתם למפקדי צה " ל . בתקופה הנדונה עדיין לא הושפעה הכשרת המפקדים מתאוריות פסיכולוגיות על מנהיגות אלא הוגבלה לכללים מעשיים כיצד על המפקד להנהיג את חייליו .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help