sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

יונתן רטוש הצעיר ואלתרמן עצמו , בעיקר בחלק משירי כוכבים בחוץ — לעומת בחירה בדרך הרפרנטית , המרככת את אמצעי המבע המודרניסטיים לשם קירוב השיר במידת האפשר אל העולם החברתי , התרבותי והאידיאולוגי שאליו הוא פונה . זו היתה הבחירה שקבעה את התפתחותה של שירת אלתרמן עצמו אחרי כוכבים בחוץ ושמחת עניים , ובמידה זאת או אחרת של מרבית המשוררים המודרניסטיים מן האסכולה של שלונסקי אלתרמן . שירת טסלר , בעיקר זו שנכתבה בימי מחברות לספרות , מגיהה על פרשת דרכים חשובה זו אור המבהיר סוגיות אסתטיות והיסטוריות בהתפתחותה של התרבות העברית בין שתי מלחמות העולם . משום כך , כל הרוצה להבין לעומקה את הדיאלקטיקה שטלטלה את המודרניזם העברי של שלונסקי , אלתרמן , לאה גולדברג , יונתן רטוש , אבות ישורון וחבריהם , לא יוכל לפסוח על מיטבה . הטעם האסתטי , שאולי הוא חשוב אף יותר מקודמו : הצורך בהפניית הדעת אל סגולותיה המיוחדות במינן ואל הברק הסגנוני של שירת טסלר כפי שהם משתקפים בחצי תריסר האודות , שכתב המשורר בהיותו בשיא קצר של יצירתיות מפתיעה ) כאמור , בשנים , ( 1942 - 1938 שירים כ " האדמה — רועתי " ) בנוסח ראשון " האדמה — רועת חיי " ) , " הקיץ גבור לא – מובן " , " מה חרש מתדפקה האפלולית בנחושת " , " בודדות המלים בנדודים " ) בנוסח ראשון נכללו שני אלה האחרונים במחזור " בבת היין " ) , " שיר לכפה ולגבעול " ו " שקיעה " . מיטב השירים האלה נכתבו במסגרת הז 'אנר של האודה ה " גבוהה " , הגדושה סטאנצות מורכבות , משוכללות ניסוח , רבות פאר מטאפורי , שופעות מלודיות מתונה של משקל קבוע ונכבד , המבטא את יציבותה הרוחנית של העמדה שממנה מבקש השיר להבהיר את סגולותיו התרבותיות והמוסריות של ערך זה או אחר שאותו הוא חוגג . אפשר לומר שבשירה העברית החדשה הגיעה האודה מן הסוג הזה לשיא גיבושה המודרניסטי בחלק משירי אלתרמן ) רבים משירי כוכבים בחוץ , ובעיקר שמונה האודות הגדולות המהוות את עיקרו של " שיר עשרה אחים " ) , ובמניין השירים המונומנטליים שחיבר טסלר .

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help