sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

תודעתם של קורבנות המערכת הקפיטליסטית ( ולא רק של קורבנותיה המובהקים , הנפגעים בעצם קיומם החומרי וביטחונם הסוציאלי , אלא של כל קורבנותיה ); ודווקא משום שאנו עדים לפטישיזציה גוברת של היעדר היכולת לתפוס את הברבריות שבקפיטליזם , הווי אומר להתמסרות להלך - רוח פטליסטי - סטואי בד בבד עם התגברות האמונה העיוורת כי כך צריכים להיות פני הדברים – דווקא בגלל השילוב הספציפי של שלושת הגורמים הללו , ומשום שאנו כבר עמוסים בנטל הידיעה ואיננו רשאים להיות תמימים ביחס למה שעלול האדם לעולל לזולתו בתנאים חברתיים דכאניים , אין ( ולא יכולה להתקיים לאורך זמן ) אופציה ממשית של התכוונות חברתית המקבלת את הברבריות הקיימת ומצדיקה אותה באורח מהותי . הבה נשוב לרגע לאמירתו של אדורנו שצוטטה בראשית הדברים , לאמור : " מדברים על איום הרגרסיה אל עבר הברבריות . אבל אין פה איום , אושוויץ כבר היה הרגרסיה ; הברבריות ממשיכה להתקיים כל עוד נמשך קיומם המהותי של התנאים שהניבו את אותה הרגרסיה . זוהי הזוועה כולה . הלחץ החברתי ממשיך לפעול , גם אם המצוקה אינה נראית היום לעין . הוא דוחק את בני - האדם אל עבר מה - שלא - ניתן - לבטא , אותו דבר - מה שהגיע באושוויץ לשיאו בקנה - מידה היסטורי - עולמי . " מקביעה זו עולה כי נראותם או אי - נראותם של התנאים החברתיים המייצרים בפוטנציה את הזוועתי - מכול אינה רלוונטית להמשך קיומם הפרמננטי ופועלם הסמוי של אותם תנאים לעוד ועוד זוועות אנושיות ; היא רלוונטית , לכל היותר , לעומק ההבנה ולמידת ההשתכנעות שההיגיון הפנימי של הקפיטליזם אינו יכול אלא לחולל קטסטרופות חוזרות ונשנות בקרב חלקים גדולים של האנושות , ובחשבון סופי – בקרב האנושות כולה . הרווחה הכלכלית במקומות מסוימים בעולם עשויה לסמא את עיני הנהנים ממנה ביחס למקורותיה ; האמונה הדתית עשויה " לנחם " את מוכי המצוקה והסבל ביחס לעובדות של קיומם ; אידיאולוגיות שקריות עשויות להפיח אופטימיזם חולף בקרב מי שמבינים שהמציאות הקיימת צופנת בחובה אסונות רבים , אך ממאנים , בה בעת , לעמוד על האנטומיה של מקורותיה החברתיים - כלכליים ( וכנגזרת שלהם : על אופני התגבשותם של הדפוסים הפסיכו - סוציאליים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help