sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

פתח דבר משה צוקרמן איזו חשיבות יש לעיסוק ברוזה לוקסמבורג בימינו ? האם עדיין יכול פועלה ההיסטורי להיות רלוונטי לישראלים בשנת ? 2014 התשובה לשאלות אלו אינה חד - משמעית ; תלוי לאיזה ממד של קטגוריית הרלוונטיות מתייחסים במענה לשאלה האחרונה : האם הכוונה לאמת שלא נס ליחה – אמת שחוצה את הזמנים ושומרת על תקפותה חרף הנסיבות המשתנות של העלתה לדיון ? או שמא הכוונה דווקא לאמת שנראתה מיושנת בתקופה מסוימת , והנה היא זוכה לתחייה מפתיעה בהקשר אקטואלי מאוחר ? אפשרות שנייה זו , כשלעצמה , עשויה להיות מושא לתשובות מנוגדות : יהיה מי שיבקש לראות ב " רנסנס " של אותה אמת תולדה של הבשלה היסטורית , ששינוי הנסיבות הוא שאפשר לחדש את הדיון בה ; ויהיה מי שיבקש לראות בהבלחה מאוחרת זאת קוניונקטורה חולפת דווקא , " אופנה " זרה לעניין , " נוסטלגיה " לתקופה שאבד עליה הכלח . למותר לציין שטענה זו עצמה עשויה להסתבר כנושאת מטען אידיאולוגי כבד : לא אחת נוהגים בעלי עניין להשתמש בקטגוריית האי - רלוונטיות כהגנה מפני האיום שמאיימת אובייקטיביות ( סמויה מהעין ) כלשהי על האינטרס הסובייקטיבי שלהם , ההולם לכאורה את הגלוי ואת ה " מובן מאליו " . כדאי להיזכר בהקשר זה באמירה ידועה של תיאודור אדורנו . באחת מהרצאות - הרדיו שנתן – שעסקה בנושא " החינוך אחרי אושוויץ " – הוא קבע כי כל דיון באידיאלים של חינוך מתגמד בהכרח אל מול האידיאל האחד : שאושוויץ לא יישנה " – [ אושוויץ ] היה הברבריות , שנגדה פועל החינוך באשר הוא . מדברים על איום הרגרסיה אל עבר הברבריות . אבל אין פה איום , אושוויץ כבר היה הרגרסיה ; הברבריות

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help