sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

מיניות לזהות לאומית , שהטריד ועיצב את האידיאולוגיה המשכילית . טענתי , עלי לציין , עומדת בניגוד לאופן שבו תפסו את עצמם סופרי ההשכלה ולאופן שבו נתפסה המיניות המשכילית בביקורת הספרות העברית . סופרי ההשכלה נזהרו מאוד בעיסוק במיניות ותבעו מגיבוריהם ומקוראיהם נורמות של מיניות מאופקת , המהללת תכונות כמו סגפנות , צניעות ושליטה עצמית . ואולם דווקא הניסיון לשלוט במיניות , לנטרל אותה מן הפוטנציאל הטרנסגרסיבי , האנטי - סוציאלי והיצרי , הופך את ספרות ההשכלה לספרות העסוקה ללא הרף בתכנים שהיא מבקשת להדוף . בתולדות המיניות 1996 ) I ) מראה מישל פוקו כי בתקופה הוויקטוריאנית חולל עצם הניסיון לפקח על המין , לסגף את השפה ולייצר חזות תרבותית נטולת יצרים אפקט הפוך . הקטלוג , המיון והתיוג של המין , שנועד להגדיר את גבולותיה של ההתנהגות המהוגנת , יצרו שיח מסועף , מפותח ואובססיבי כלפי התכנים שאותם ביקש להדיר . בדומה לכך , השיח הספרותי המשכילי שהתיימר לפתור את המיניות היהודית באמצעות עיון תבוני רפואי - מדעי ושדגל באיפוק , בצניעות ובאתיקה מינית מחמירה , הביא ל " תיעוד " מפורט של הסטיות והפתולוגיות של החברה היהודית המסורתית . ספרות ההשכלה עשירה בענייני גילוי עריות , ניאופים , אונות ואין - אונות , בפנטזיות אדולסנטיות ובחרדות סירוס , והיא מטפלת בשקידה באיברים המוצנעים של היהודים , בהפרשותיהם , בהרגלי המין שלהם ובמומיהם המשונים . הטקסטים המשכיליים צומחים מתוך סביבה יהודית מסורתית שראתה בעצם מעשה האמנות פעילות בעלת משמעויות מיניות מרחיקות לכת , ובעצם הקריאה , כפי שאראה , פעילות שמשנה את זהותם של הקוראים . לכן , היצירה המשכילית אינה רק מנסחת את כלכלת התשוקה של נמעניה אלא היא מימוש שלה . מחקרים מרתקים ופורצי דרך הכשירו את הקרקע לספר זה . דוד ביאל בספרו ארוס והיהודים ( 1994 ) וישראל ברטל במאמרו ' אונות ואין - אונות : בין מסורת להשכלה ' ( תשנ " ח ) בוחנים מפרספקטיבות שונות את היחס שבין המיניות היהודית בגולה לבין משאלת הכוח המגולמת באידיאולוגיה המשכילית , ושניהם מצביעים על כך שספרות ההשכלה אחראית ליצירת מערכת דימויים השולטת בשיח של המיניות היהודית עד היום . בספרו הגוף הציוני ( 2007 ) בוחן מיכאל גלוזמן את עליית

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help