sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

השכלה , ואילו צבי כשדאי מתאר בזיכרונותיו כיצד היה " מבריח את הגבול " כדי להביא לחבריו יצירות משכיליות : הם ( הקנאים ) מבערים ככל אשר יכלו את ספרינו ( ספרי ההשכלה ) שנפל לידם ואנחנו הוספנו למלא את חסרוננו – אם על ידי מוכרי הספרים , שהיו נודדים בימים ההם מעיר לעיר , ולשם פרנסה עשו סחורה גם בספרים ' חיצונים ' , שלבות הקוראים הצעירים התחילו מתאווים להם , או שהיינו עולים לאומן ומביאים משם ספרים ועיתונים , מזון לנפשנו הרעבה להשכלה . על - פי רוב הייתי אני השליח לכך : אמי היתה נוסעת שבוע - שבוע לאומן , כדי להביא משם סחורה ליום השוק , ואני הייתי ממציא כל מיני אמתלאות ללכת עמה לשם . אמא היתה מביאה מאומן עטרן ונפט לחנותה , ואני הייתי מביא משם עיתונים וספרים לי ולחברי שיחיו . את הספרים המכורכים הייתי מצניע בכיסי , בשרוולי , ואת העיתונים והספרים הבלתי מכורכים הייתי שם על בשרי מתחת לאפודתי . פעם הרגישה בי אמי כי עביתי פתאום מאומן , ובתום לבה שאלה אותי פשר הדבר ( כשדאי תרפ " ו , . ( 227 - 226 דן מירון ( 1979 ) מסביר את הפער בין רשמי הקוראים לרשמי הביקורת כהחלה אנכרוניסטית של קריטריון הריאליזם הספרותי על הרומן המשכילי . התביעה הביקורתית מן הרומן המשכילי לייצג את המציאות החיצונית והפסיכולוגית המבוססת על הניסיון האנושי אינה רלוונטית לספרות שביקשה להשיג אפקט דידקטי , המקצין את תמונת המציאות על ידי סאטירה , דמויות טיפוסיות ודרמטיזציה של מלחמת הטוב ברע . הכתיבה הפיוטית - מליצית והמסוגננת של סופרי ההשכלה מעמידה תמונה מועצמת של המצב האנושי ומציגה לקוראים דרמה נפשית המגולמת בעלילת הסיפור , ולא את הדרמה הנפשית של הדמויות עצמן . במידה דומה מיניותן של רוב הדמויות בספרות ההשכלה מנוסחת בקווים פשוטים ומבוססת על ניגודים : הנבלים שטופי יצרים , ואילו הגיבורים תמימים וחסודים . אך ההבחנה הבינארית בין דמויות נאפדות צניעות לבין דמויות אחוזות תאווה מחטיאה את מורכבותו של הטקסט המשכילי בכללותו . הסיפורת המשכילית רוויה בצרות מגדריות , בפרוורסיות וטרנסגרסיות , המעניקות לה עמקות פסיכולוגית וקסם פיוטי ומשקפות את מערך הזיקות והיחסים שבין

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help