sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

לצורך העניין – תוארו כמי שדקויות הרגש ותהליכי הנפש זרים לאורח חייהם הפשוט . הביקורת הלאומית חתרה להציג את הקשר שבין המציאות הפסיכולוגית לטקסט הספרותי כתולדה של שיבוש אידיאולוגי . המשאלות הארוטיות של הדמויות , הנפש המתייסרת בין מסורת לבין מודרניות , המאבק המר בדור ההורים , חבלי ההתבגרות ואימת המוות , צומחים מתוך המחשבה הציונית . האידיאולוגיה הלאומית היא תנאי לחיי הנפש , וענייני הרגש הם נחלת ספרותה . תפיסה זו , המייחסת פשטנות פסיכולוגית למבדה האמנותי של ספרות ההשכלה , עומדת בניגוד לדרך שבה התקבלו ספרים אלה אצל ציבור הקוראים היהודי באותה תקופה . קוראים צעירים ( שחלקם ייעשו ברבות הימים לסופרים ולמשוררים של דור התחייה ) מתארים את הטלטלה , הזעזוע והעונג בקריאת ספרות מרדנית , פרובוקטיבית ואמוציונלית . קוראים אלו שפכו דמעות על דפיה , למדו בעל - פה את שורותיה , קיימו דיונים סוערים על תכניה ובעיקר ראו בה ספרות המשקפת את עולמם ואת לבטיהם . היבט נוסף לכוחה האמוציונלי של ספרות ההשכלה אפשר למצוא בסערה הציבורית שהתעוררה עם הופעתה . נציגי הקהילה המסורתית , שזיהו את הפוטנציאל המהפכני שבין דפיה , את הקריאה לתמורה סוציו - אקונומית , ארוטית ולאומית ואת המרידה בסמכות הרבנית ובמוסדות הקהילה , הזהירו את הציבור היהודי מפני היצירות המשכיליות : " לא לבעלי ברית משה שוגים באהבת תורתו תמיד לרדף שעשועים ריקים ולחבוק חיק בת - תוהו , קרוא ספרי אהבים ועגבים תועבת לב חכם " ( צווייפל תרי " ח , . ( 52 קוראי ספרות ההשכלה סולקו מבתי הכנסת , הוחרמו והושפלו בפומבי , ספרים של משכילים נשרפו וסופרים גודפו והוחרמו . המשכיל אברהם דוב גוטלובר אולץ לגרש את אשתו כאשר נתגלו ברשותו ספרי 1 כך , למשל , דוד פרישמן מסביר את קוצר השגתה הפסיכולוגית של סיפורת אברמוביץ בכך שהשיח הפסיכולוגי נעדר לחלוטין מן המציאות היהודית : " היודע היהודי היושב ברחוב היהודים ועוסק בפרנסה לשמה מה זו פסיכולוגיה " ) פרישמן תרע " ד , כרך , ) 87 , 1 וראובן בריינין טוען כי אברהם מאפו פגם במתכוון בעומק הפסיכולוגי של יצירותיו וכי " השחית וקלקל את סיפוריו " כדי לעשותם נגישים לקהל הקוראים בן התקופה שלא הורגל " במיעוך ומשמוש בכלי המחשבה והרגש " ) בריינין תר " ס , . ) 129 - 128

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help