sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

' דור התחייה ' , קבוצה של מבקרים וסופרים שפעלה בימי התגבשות המחשבה הציונית ובראשית ההתיישבות החלוצית בארץ ישראל , ניסח את הטענה כי לסיפורת ההשכלה אין ערך של ממש וכי יצירותיה תועות ומטעות . מבקריה של ספרות ההשכלה זיהו את הלאומיות הציונית של העם היהודי עם התעוררות אסתטית בתחום השירה והפרוזה . הספרות המשכילית לא היתה אלא שלב הכנה ניסיוני שחסרונותיו מרובים ממעלותיו , והיא סובלת משני פגמים עיקריים . ראשית , היא אינה מתארת את המציאות הפוליטית ואת עולמן הנפשי של הדמויות כהווייתם ; ושנית , בעקבות הכשלים בהבנת המציאות ותיאורה , היא אינה מסוגלת להציע חזון אידיאולוגי - לאומי בר - הגשמה . ערכיה של תנועת ההשכלה אינם מספקים פתרון נכון לפתולוגיה של הקיום היהודי בגולה , ולפיכך היא אינה מסוגלת ליצור מבדה ספרותי בעל ערך אסתטי ואידיאולוגי . נוסף על כך , הדגישה הביקורת הלאומית את היעדרם של רגישות ועומק פסיכולוגיים בסיפורת ההשכלה . סופרי ההשכלה הוצגו כיוצרים שאינם קשובים לקול רגשותיהם ולקול רגשות הזולת , ואינם ערים למורכבותה של הנפש האנושית – ליצריה , למשאלותיה ולכיסופיה . הכשל הפסיכולוגי מנע מן הקוראים להזדהות עם גיבורי העלילה , להפנים את מסרי הסיפור ולהתגבש כקהילת קוראים המפתחת תודעה לאומית עצמאית . במיוחד התמקדה הביקורת בעיצוב הדמויות בסיפורת המשכילית , שלא תאם לדידה את מידות המציאות הפסיכולוגית האנושית . גיבורי הרומן המשכילי מתוארים בביקורת כ " כלי שרת של אידיאה ונושאי אידיאה " ( שאנן , ( 228 , 1967 כאלגוריות מהלכות לתכונות כמו ' אומץ ' , ' יושר ' , ' רשעות ' ו ' קנאה ' וכיצורים מלאכותיים שאין בהם רוח חיים מלבד דברי מליצה . להיעדר התפיסה הפסיכולוגית של הסובייקט ולאוזלת היד באפיון מורכב של הדמויות מצאה הביקורת הלאומית שני טעמים . הראשון הוא זרותם של ערכי ההשכלה לשיח הפסיכולוגי . ספרות ההשכלה קראה להכפיף את הרגשות והיצרים לשלטון השכל הישר והאמינה בכוחו לשנות את ההיסטוריה , כמו גם את המציאות הנפשית . סופרי ההשכלה הוצגו כמי שראו בהבעת רגשות , בניסוחם ובפיתוחם בזבוז זמן והעדיפו להפנות את מרצם לאפיקים דידקטיים ופוליטיים . שנית , יהודי התקופה – יהודים משכילים ויהודים מסורתיים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help