sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

חברתיות של צניעות מינית , התקשו סופרי ההשכלה לדון באופן ישיר במיניות והשתמשו בייצוגי המזון כדי לארגן מחדש את נורמות ההתנהגות בתוך הקהילה ולבקר את עולם האיסורים הדתיים . מאפו , גורדון ואברמוביץ , שהעמידו את המזון במוקד תיאורי אורח החיים היהודי בגולה , תרמו תרומה מכרעת לתפיסה הלאומית של הגלות כ ' סיר בשר ' המשחית את צלמם של הניזונים ממנו . הביקורת החברתית על הקיום היהודי במזרח אירופה , שעוצבה על ידי ניואנסים ומומנטים של דחיית המזון המסורתי , תיארה את הגולה כמקום של אכילה גסה , התפטמות והתמכרות ליצריו של הגוף . מאפו הציג את האכילה בארץ ישראל כטקס רוחני והרמוני ואילו את הגלות תיאר כמקום של חגיגת יצרים . יל " ג תיאר את הקהילה היהודית המסורתית כקהילה המבטלת את הקיום הרוחני ומזהה אותו עם הקיום החומרי , ואברמוביץ תיאר את יהודי העיירה היהודית כמי שנהנים להתפלש , כמו ילד קטן , בפסולת ובשיירי מאכלים . כל אחד מהסופרים הציג היבט שונה של המיניות היהודית כאספקלריה לטלטלה שעברה החברה היהודית בגולה עקב המפגש עם המודרניות , והציע מודל משלו לתפיסת היהודי האוכל כסמל חברתי ולאומי . ההתמקדות בתמות המזון והמין ובזיקות המסועפות שביניהן תאפשר לי להפריך את אחת המוסכמות המקובלות ביותר בחקר ספרות ההשכלה . לאורך השנים הוצגה ספרות ההשכלה כספרות נבובה ושטחית שנכשלה כישלון חרוץ בטיפול בסוגיות הבוערות של החברה היהודית . יצירות ההשכלה , נטען בביקורת , סיפקו מענה פסיכולוגי ופוליטי פשטני ולא רלוונטי לציבור הקוראים שלא פתר את הבעיה היהודית בגולה אלא אף החריפה . תפיסה זו התגבשה לאחר פרעות ' סופות בנגב ' בין השנים 1882 - 1881 במזרח אירופה . הפרעות , שפרצו תחילה בדרום רוסיה ומשם התפשטו לאוקראינה ולפולין , העמיקו את האכזבה של הציבור היהודי ממדיניות השלטונות הרוסיים ומתגובת האינטליגנציה האירופית וחידדו את הספקות בדבר סיכויי היהודים להשתלב בקרב העמים האירופיים . המאורעות ההיסטוריים הוליכו משכילים רבים , שדגלו בשיתוף פעולה עם השלטונות ובאקולטורציה , ל ' דרך תשובה ' – חזרה אל היהדות המסורתית בלבוש לאומי חדש ( ברטל . ( 200 , 2002

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help