sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

א . ספרות ללא נשמה ספר זה מציע קריאה חדשה של סיפורת ההשכלה שנכתבה בחצי השני של המאה התשע - עשרה . עד עתה התמקד המחקר בהיבט ההיסטוריוגרפי של ספרות ההשכלה , בהתפתחות צורתה הספרותית על רקע צמיחת האידיאולוגיה הלאומית ובתהליכי החילון שהובילה ספרות זו . הספר , ונפשו מאכל תאווה ( איוב , לג , 20 ) מבקש לבחון באמצעות פרספקטיבות פסיכולוגיות וסמיוטיות את הקשר שבין מין למזון ביצירות הפרוזה של אברהם מאפו , יהודה לייב גורדון ושלום יעקב אברמוביץ ולחשוף את הצדדים הפחות רציונליים – קרי , החרדות והתשוקות – העומדים בבסיס הפרויקט המשכילי . היהודי החדש שאותו מדמיינים שלושת הסופרים , יהודי המשכיל לאמץ את עקרונות ההומניזם האירופי תוך כדי שמירה על זהות דתית - לאומית , הוא אדם מיוסר ביהדותו , חסר ביטחון במיניותו , הנאחז במילה הכתובה כדי לשנות את המציאות ולהמציא את עצמו מחדש – ונחרד מתוצאות המצאותיו . הסיפורת העברית המודרנית שסוגותיה – הסיפור הקצר , הנובלה והרומן – יובאו על ידי ספרות ההשכלה מהספרות האירופית , אפשרה , מצד אחד , ליוצרים המשכילים לדמיין ולהציג זהות דורית מלוכדת ומגובשת , בעלת תוכן דעה עצמית , שליחות חברתית ועוצמה פוליטית . ואולם , מצד אחר , הטקסטים המשכיליים האופטימיים והמודרניים חדורים באמונות תפלות , במשטמה עצמית - לאומית ובאימה מפני התפרקותו המתמדת של חזון הנאורות . ספרות ההשכלה אחראית אפוא על הדיספוזיציה הסכיזואידית של היהדות המודרנית . המשכיל האירופי , שמנהל את חייו בשום שכל , והיהודי ' האסייתי ' שמבוסס בביצת השטעטל והיצרים – הד " ר ג ' ייקל המערבי והמיסטר הייד האתני – ממשיכים להבעית ולאתגר את הספרות העברית והחברה הישראלית מאז ועד ימינו אנו . אחת התופעות המרתקות בספרות ההשכלה היא המרת השיח המיני בשיח הקולינרי . בהיעדר שדה שיח לשוני מתאים , ובשל נורמות מבוא

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help