sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

הקדמה בפעם הראשונה שביקרתי בישראל , הייתי בן חמש . זה היה ב - , 1965 ואי - אז היו רק שניים וחצי מיליון נפשות בארץ . הביקור הותיר בי זיכרונות מעורפלים של נסיעה מרחובות לירושלים דרך נוף שנראה חשוף ולא מפותח . הוא היה שונה מאוד מיישובי צפון קרוליינה המיוערים להם קראתי בית באותן שנים , אך גם אז , היה מושך באופן יוצא דופן . חמש - עשרה שנים מאוחר יותר עליתי ארצה . זו היתה תחושה של הרפתקה גדולה , וזכות לחבר את חיי לתהליכי הניסוי והטעייה של הבית היהודי השלישי המתהווה . אני עדיין מרגיש כך . בנקודה ההיא , שנת , 1980 כבר היו בארץ 4 מיליון ישראלים . זה היה גידול משמעותי בוודאי - אך עדיין פחות ממחצית אוכלוסיית המדינה כיום . התגייסתי לצה " ל שלושים ושניים ימים אחרי שהגעתי , ולא עבר זמן רב עד שהתחלתי להרהר בדקויות המורכבות של צפיפות האוכלוסין . כחייל בנח " ל , בילינו את רוב זמננו בשטח הפתוח . שטחי האימון של צה " ל , שאינם נגישים לציבור הרחב , נראו רחוקים מאוד מהציוויליזציה . שם למדתי להעריך את יופיין של אדמות צחיחות ומבודדות . כשרצנו במעלה ובמורד הגבעות החרבות , נראה היה כי למרחבים העצומים אין סוף . לאחר תרגילי הסתערות במעלה תלולית מסולעת , זכינו תמיד לנופים מדהימים - או לשמים מלאי - כוכבים . ועדיין , המפקדים שלנו תמיד צעקו עלינו להתפזר , " לפתוח רווחים " ולנצל את המרחבים הפתוחים הללו . הם דאגו שמא ניתפס מקובצים יחדיו , מה שיאפשר לאויב ביום פקודה להפיל בנו חללים רבים בפגז אחד , כפי שקורה בקרבות מפעם לפעם . ככל הנראה , במצבי לחץ , גם חיילים מחוספסים מוצאים נחמה בקרבה לאנשים אחרים . ובכך תמצתה עבורי חוויית החיילות את פרדוקס הצפיפות . למרות שרוב הזמן שהינו בעיקר בערבות פתוחות סחופות - רוח , הצבא היה למעשה החוויה הצפופה ביותר שאי פעם נתקלתי בה . במהלך האימונים ישנו בזוגות : שני סרדינים , דחוסים זה בצד זה בשקי שינה בתוך אוהל סיירים . כשנדחקנו לתוך הנגמ " ש , לעתים קרובות הזכיר לי הדבר את התחרויות מימי נעוריי , בהן ניסו לדחוס מספר שיא של אנשים לדגמי מכוניות שונים . בתוך הרכבים הצבאיים הללו , במשך שעות ואפילו ימים ברצף , תפיסות קודמות בדבר מרחב אישי נשכחו במהרה . הדינמיקה שנוצרה כתוצאה מכך כללה הרבה עצבים , דוחק

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help