sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

בין הממשי למטפורי אינה זרה לשירת שימל . לפנינו מהלך דומה למהלך שאפיין , למשל , את פרקי ' ארעא ' המתרחבים - מהספר ' ארעא א - ח ' , דרך ' לואל ' ( ארעא יא ) אל ' ספר מדרש תדשא ' ( ארעא יב ) - תנועת התרחבות אוטופית המבקשת לאסוף את האחר והשונה אל גבולות האני בה בשעה שהאני מוותר על גבולותיו ונע אל הטריטוריה של האחר . גם הקשר העמוק אל הצילום ואל העולם הוויזואלי בכלל אינו בבחינת חידוש אצל שימל : על כך יעידו פרקי ' ארעא ' העוסקים בציור , או הספר ' נכח ' , שהוא כולו מעין דיוקן עצמי דרך סדרת התבוננויות , או הספר ' קצידה ' , המשלב את שירת שימל ורישומיו של צבי טולקובסקי . הדרך שבה מכונן שימל את הספרייה מזכירה לנו שספרים הם יותר מטקסטים , כלומר שספרים הם חפצים הקשורים בדרכים שונות באנשים , זמנים ומקומות , משמע אף הם בבחינת מזכרות שדרכן מצטלבים חיינו בחיי אחרים . החיבור השלם מציג אפוא מערכות יחסים משתנות בין השירה לצילום , המאפיינות יחסים מורכבים אל סוגיית הזיכרון . על חשיבות סוגיה זו אצל שלושה מארבעת המשוררים הללו אין צורך להרבות מילים , שהרי שירת פגיס , ישורון וריבנר עומדת בצל השואה , ובשיריהם יש הידרשות לאשמה , עדות , פליטות , ניתוק מעולם אחד ואימוץ שפה ותרבות של עולם חדש . מבחינה אחרונה זו , על כל פנים , שימל אינו יוצא דופן : חיבור זה עוסק בארבעה משוררים שאינם ילידי הארץ , שעזבו מולדת ואימצו מולדת חדשה , שלמדו לכתוב שירה שלא בלשון אמם . משוררים הם גם , במידה משתנה , אנשים של מראות : מי שמתבוננים בעולם ויוצרים אימז ' ים מילוליים , או מבקשים להעניק מילים למראות שהם נושאים עמם . לעומת הלשון המילולית , הצילום מציע לשון מראות מיידית וישירה , אף אוניברסלית ; גם מן הבחינה הזאת אין להתפלא שהצילום הוא חלק בלתי נפרד מעולמם של המשוררים . חיבור זה כורך יחדיו ארבעה משוררים : על דן פגיס הרבו לכתוב , וכבר פרצה שירתו את גבולות התרבות העברית . לאבות ישורון

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help