sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

לאלה של הייצוג המילולי , את האיום שמציב הדימוי הצילומי על המשורר , איש המילים , הנאבק לשמר את זכר משפחתו ועירו . בפרק ג נתוודע לסוג אחר של מזכרת : גלויית התיירים . הפרק עוסק בשירי הגלויה של טוביה ריבנר ( בעיקר מתוך ספרו ' שירים מאוחרים ' , , ( 1999 שירי גלויה ' הנשלחים ' מערים שונות בעולם , רובם מאירופה . ריבנר מטמיע את הכללי באישי ומאחה את הוויזואלי ( התצלום בחזית הגלויה ) והמילולי ( הטקסט בגב הגלויה ) כדי להציע לקורא גלויות תיירים אלטרנטיביות : מזכרות שבהן מבט המשורר חותר מתחת למראית העין המסחרית , והזיכרון חי , אינו נפרד עוד מן ההווה . במקום רתיעה מן התצלום ומאבק בין דרכי ייצוג , לפנינו קרבה ושיתוף פעולה , שמטרתם שינוי אופיו של הזיכרון הקולקטיבי והרחבתו . שירי הגלויות של ריבנר מעידים על היחס הבלתי אמצעי של משורר זה לעולם הוויזואלי , לצילום ולאמנות : בשירתו מועלים פעמים הרבה מראות נוף ( טבע או נוף עירוני ) , והוא אף ייחד ספר שלם לשירים על יצירות אמנות ( שירים אקפרסטיים ) . אמנם , אין להתפלא על כך , שהרי ריבנר הוא צלם , אפשר אף שהצילום הוא לשונו הראשונה : לא רק משום שהחל לצלם עוד כנער , השתלם בתחום והתמיד בו במשך השנים ; אלא גם - כך העיד המשורר עצמו - מפני שכאיש של מראות זו לשונו הספונטנית . כדי לעמוד על שיתוף הפעולה בין דרכי הייצוג נתבונן בפרק זה גם בשלושה מתצלומיו של ריבנר שהופיעו בספרו ' גם זאת ראו עיני : תצלומים : ( 2007 ) ' 2007 - 1948 כאן משמשת המצלמה מעין כלי כתיבה ביד המשורר . את החיבור חותם דיון בספרם המשותף של המשורר הרולד שימל והצלמת אביגיל שימל , בתו : ' הספריה ' ( . ( 1999 ספר ייחודי זה , שבו מול כל עמוד של שיר עמוד ובו תצלום , עוסק לא רק בכינון הזיכרון ושימורו בעזרת הספרייה האישית , אלא גם בהרחבתו האוטופית : יצירת הספרייה האידאלית , שבה נופלים הגבולות בין הוויזואלי למילולי , וגבולות הספרייה , כלומר הזיכרון , מתאחדים עם גבולות העולם התרבותי כולו . תנועה זו

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help