sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

מאורעות המלחמה שב המשורר רק בסוף ימיו . הפרק בוחן את הדרך שבה משמשים תצלומים בשירת פגיס עד בוא ' המזכרת ' : במקום שיהיה התצלום גשר אל העבר או מפתח לכינון הזיכרון , כמו שאולי היינו מצפים שיהיה , התצלום הוא דווקא מחסום ואמצעי להעיד על החומה הבצורה הסוגרת על הזיכרון . הפרק מציג את מלכודת התודעה שבה שבוי המשורר ואשר אותה הוא חושף בהידרשותו לתצלומים . בסוף דרכו השירית של פגיס חל כאמור משבר , ועמו משתנה יחס המשורר לדימוי הצילומי : הקשר העמוק של פגיס לצילום , ולעולם הוויזואלי בכלל , בא לידי ביטוי כעת בדימוי שהמשורר מדמה את עצמו לצלם , ובכלים שנותן לו הצילום כדי לבנות עולם קסום של מראות ילדות המתגלים לו בשלג של ' עיר בדצמבר ' , מחזור השירים מתוך הספר ' מלים נרדפות ' , המתאר את ביקור המשורר בניו יורק . פרק ב יוחד לדיון במחזור השירים ' ערב יהודי קראסניסטאוו' מתוך הספר ' השבר הסורי אפריקני ' ( 1974 ) של המשורר אבות ישורון . גם כאן התצלום משמש מזכרת : המחזור נדרש לערב האזכרה השנתי לקדושי העיר קראסניסטאוו ( עיר ילדותו של ישורון ) , שבו יוקרנו תצלומים של בני משפחה , קרובים ומכרים שנספו . השירים מתארים את התלבטות המשורר אם להיענות להזמנה להשתתף בערב האזכרה , את הקרב המתחולל בנפשו עקב החשש מפני המתים שיביטו בו מן הקיר . הדיון במחזור שירים זה פותח צוהר לעולמו הרוחני והרגשי של ישורון כפי שבא לידי ביטוי בשירתו המאוחרת , האוטוביוגרפית , שירת זיכרון שמאפיינת אותה , כדברי יוחאי אופנהיימר , ' התלבטות ללא מוצא החוזרת תמיד בצורה חדשה ורעננה על אותו מוטיב של אשמה פרטית ביחס לעבר , למשפחה , למולדת של פעם ' . המאבק לכינון הזיכרון הוא גם מאבק על טיבו של הזיכרון : שירי המחזור חושפים את המתח בין דרכי הפעולה של הייצוג הוויזואלי 5 יוחאי אופנהיימר , תנו לי לדבר כמו שאני : שירת אבות ישורון , תל אביב : הוצאת הקיבוץ המאוחד , תשנ " ז , עמ ' . 13

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help