sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

הבוחן את העימות ( או העימות לכאורה ) בין סוגי הייצוג , לדיון המדגיש את שיתוף הפעולה והמיזוג ביניהם . מהלך החיבור יוליך בסופו של דבר ( בפרק ד ) להצגה קצרה של ההיסטוריה של יחסי הצילום והספרות בכלל , מזווית ראייה מרכזית וחשובה במיוחד לדעתי , הנוגעת לתכונות המקרבות בין שירה לצילום ומאפשרות את המיזוג ביניהן . החיבור מחולק לארבעה פרקים . כל פרק יוחד למשורר אחד , אך המעבר מפרק לפרק יוצר מהלך בעל רציפות וכיוון ברורים : תנועה מסגירות לפתיחות וממאבק לשיתוף פעולה ולמיזוג . החוט הקושר בין הפרקים נשזר סביב גלגולי המזכרת : תצלום הקרובים שאינם עוד או עיר ההולדת שננטשה , חפץ שחתומים בו פני העבר , מזכרת המזמינה את המשורר להתמודד עם סוגיית הזיכרון האישי והקולקטיבי . אצל דן פגיס ואבות ישורון ( פרקים א , ב ) התצלום הוא מחסום או איום , ובין דרכי הייצוג המילולית והוויזואלית מתרחש מאבק הקובע את אופי כינון הזיכרון בשיר ואת גבולותיו . אצל טוביה ריבנר והרולד שימל ( פרקים ג , ד ) התצלום והשיר נפגשים , הגבולות בין דרכי הייצוג מיטשטשים , הצילום והשירה מתקרבים זה לזה ופועלים יחד . החיבור מציג אפוא מערכת יחסים משתנה בין השירה לצילום , הוא פותח בהדגשת ההבדל בין שני סוגי המדיה ומתקדם אל הצגת המשותף ביניהם . מערכת יחסים משתנה זו מושפעת מיחסו של כל משורר אל סוגיית הזיכרון ובאותה שעה היא מעצבת את היחס הזה . את החיבור פותח דיון בשירת דן פגיס לפני המשבר המתגלה בספר האחרון שהוציא לאור בימי חייו ' מלים נרדפות ' ( . ( 1982 המשבר נחשף במובהק בשיר ' המזכרת ' , הנדרש לתצלום עיר הולדתו של המשורר ( רדאוץ , במחוז בוקובינה ) , תצלום של ' מקום שבחרתי לא לראותו ' , כדברי המשורר עצמו , ומה שגרם , בלשונו שלו , ' בקיע בחומה ' . השואה , אף שעיקר פרסומו של פגיס בא לו מכמה שירים שנוגעים בה , נעדרת בעצם משירת פגיס , בוודאי בבחינת זיכרון קונקרטי , ואל עולם הילדות שלפני

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help